Mårtens genomgång av Triumphen innefattar också att ta reda på varifrån alla klank, bonk, gnissel och vibrationer kommer. Och att åtgärda dem efterhand som de upptäcks.
Det har gnisslat och knarrat en del om Grisbil 2.0. I vissa fall häpnar jag när jag upptäcker källan till oljuden.
Eftersom den har MacPherson framvagn sitter det ett stag som håller håller fast den nedre länkarmen.
Eftersom den har MacPherson framvagn sitter det ett stag som håller håller fast den nedre länkarmen.
Så här sitter staget, med en bussning på vardera sida av karossens ramben och så skruvas den tight med mutter från baksidan. Det centreras av en fast skålbricka och här sitter ny bussning på plats, inga konstigheter.
På andra sidan, saknas hela skålbrickan! Den är borta och armen har rört sig fritt i hålet som är kvar.
Det är sådana här syner som får mig tycka att besiktningsbefrielse för äldre bilar inte är någon särskilt bra idé...
Det är sådana här syner som får mig tycka att besiktningsbefrielse för äldre bilar inte är någon särskilt bra idé...
Bussningarna är också bara sopor. Någon har någon gång i tiden upptäckt problemet men "åtgärdat" det genom att trä på en massa brickor för att shimsa upp det hjälpligt...
Skålen har tidigare funnits att köpa men är 'out of stock' numera... Typiskt, så vad göra då? Rota i skrotlådan kanske?
Skålen har tidigare funnits att köpa men är 'out of stock' numera... Typiskt, så vad göra då? Rota i skrotlådan kanske?
Och där hittar vi.. Aha – en fläkt till en Lucasgenerator! Och måtten stämmer! 50 mm 'skålning' och ett hål på 10 mm. Perfekt!
Den sågar jag bort vingarna på och slipar ner en bit.
Sen knackar jag den den lite djupare runt en hylsa...
Voilà, en färdig ny skål att passas in och svetsas fast på rambenet.
Ett klonkeliklonk mindre – jag är väldigt nöjd med min McGyver-lösning.
Ett klonkeliklonk mindre – jag är väldigt nöjd med min McGyver-lösning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.