Ställa Strombergförgasare går att göra på två sätt. En del har justerar man munstycket i botten på, en del justerar man nålen uppifrån.
Men inte på de här förgasarna som sitter i Triumphen. I slutet av sextiotalet kom skärpta emissionskrav och för att möta det kom Stromberg fram med en förinställd förgasare. Den var helt pluggad från att kunna justeras så folk inte skulle pilla med dom själva.
Idén var inte särskilt lysande och dessa förpassades till glömskan efter ett kort tag.
Så här ser det ut, en bottenplugg som inte gör någonting egentligen. Så nu skall det bytas till justerbara munstycken vilet är en ganska enkel operation. Isär med flottörhuset, knacka försiktigt ut det gamla munstycket - pressa i det nya och skruva till - klart!
Tidigare har justering gjorts genom att:
Ta av båda locken, ut med kolvarna mät nålens höjd medskjutmått, flytta 0,1mm upp eller ner. Montera tillbaka rasket, provkör, tilbaka och montera ner igen och justera om, sätta tillbaks allt - provkör och börja om från början igen.
Förresten - upp med handen ni som någon gång glömt fylla på oljan i era Strombergare.
Så har det blivit lite förändring till det yttre med
Var inte helt nöjd med lackeringen så huv, front och skärmar har fått en omgång färg till.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.