När man sitter i tröga bilköer så drömmer man sig oftast bort om att vara ensam på vägen - Tänk då att vara ensam bilist på en hel kontinent!
Nu var denna bil inte den första i Antarktis - redan 1908 togs en Arrol Johnston med på Amiral Pearys expediton.
Men den fungerade inte något vidare i det bistra klimatet.
1930 följde en Austin Seven med Wilkins-Hearst expeditionen och sedermera har motorslädar, traktorer och bandfordon huserat på kontinenten.
Men 1962 kom den här Volkswagen till Antarktis. Den tillhörde den australiensiska forskningsbasen Mawson.
Varför man tog med den var för att man kom fram till att det flacka landskapet runt basen lämpade sig för en personbil.
På det hårdpackade is och snötäcket kunde en vanlig bil ta sig fram snabbare än vad en snövessla eller hundspann tillät.
Enda trafikanterna i denna avkrok är basens egna snövesslor och några hundspann. Höger eller vänstertrafik spelar ingen större roll, hundar är dåliga på högerregeln och det finns det inga vägar heller.
Men den fick i alla fall en egen nummerplåt - kontinentens enda.
Men den fungerade inte något vidare i det bistra klimatet.
1930 följde en Austin Seven med Wilkins-Hearst expeditionen och sedermera har motorslädar, traktorer och bandfordon huserat på kontinenten.
Men 1962 kom den här Volkswagen till Antarktis. Den tillhörde den australiensiska forskningsbasen Mawson.
Varför man tog med den var för att man kom fram till att det flacka landskapet runt basen lämpade sig för en personbil.
På det hårdpackade is och snötäcket kunde en vanlig bil ta sig fram snabbare än vad en snövessla eller hundspann tillät.
Enda trafikanterna i denna avkrok är basens egna snövesslor och några hundspann. Höger eller vänstertrafik spelar ingen större roll, hundar är dåliga på högerregeln och det finns det inga vägar heller.
Men den fick i alla fall en egen nummerplåt - kontinentens enda.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.