Nästa artikel
Världens finaste Volvo 240? Nu ska den säljas!
Reportage

Världens finaste Volvo 240? Nu ska den säljas!

Publicerad Igår 14:30
Den har bara gått 1 920 mil och har alltid förvarats inomhus. Dessutom är den Volvo 240 som auktionshuset Bonhams säljer den brittiska specialversionen Tørslanda (ja, det stavas så).

Den har bara haft en ägare och fortfarande är leveransplasten kvar på sätena. Det är inte bara att mätaren står på 1 920 mil som gör den Volvo 240 1993 som auktionshuset Bonhams nu ska sälja speciell. Objektbeskrivningen sätter kanske rätt ord på det man också kan förstå av bilderna: ” Ja, det är tekniskt sett möjligt att det finns ett bättre exemplar av en Volvo 240 Tørslanda från 1993 där ute någonstans. Om det gör det, måste det ha blivit insvept i bubbelplast direkt när det lämnade produktionslinjen och sedan skickats direkt till ett hermetiskt tillslutet rum på ett svenskt designmuseum. Om inte, har vi inga betänkligheter med att säga att detta är det bästa vi någonsin sett... eller någonsin kommer att se.”

Det finns en sak till som gör den här 240:n speciell. De sista åren fanns en rad olika specialmodeller i olika länder. I Japan fanns både Classic precis som i Sverige men också ”Tack” – alltså ett modellnamn på svenska. Polar och Super Polar såldes i flera europeiska länder, Tyskland hade ”Family Edition” och Schweiz ”245 Super-classic”.

Knasigast namn alla kategorier fanns i Storbritannien. Redan 1992 kom Tørslanda och att det inte var ett svenskt ö eller att Torslanda inte stavas så spelade tydligen ingen roll. I listan på standardutrustning fanns takrails, stripes, nivåreglering, ABS och airbag. Tørslanda fanns enbart som herrgårdsvagn och tillverkades i tre olika färger och hade en attraktiv prissättning.

Enligt Bonhams finns det idag kvar 152 stycken Tørslanda i Storbritannien. Auktionshuset bedömer värdet på Volvo 240:n till motsvarande mellan 200 000 och 270 000 svenska kronor. Torsdagen den 13 februari avslutas auktionen som du hittar en länk till här. 

VOLVO 240 - Klassikers samlarserie #36

Volvos bäst säljande modell genom tiderna är numera etablerad som en självklar klassiker – trots att många fortfarande går i daglig ­trafik. Nu är Klassikers andra samlar­utgåva om 240-serien här!

INNEHÅLL:

Hundra fakta om Volvo 200-serien
100 punkter som summerar en otrolig bil. Racervagnen, statslimousinen och framför allt familjebilen.

Volvo 244 DL Jubileumsbil
Fylla 50 gör man bara en gång. Volvo firade med signe­rade exemplar av 244 och 264. 

Sverigeresan 244 Västmanland
Jubel i busken! Vi ger oss ut på resa i Volvos ­jubileumsbil från 1977 – just när Sverige är som grönast.

Volvo 244 GLT 6 1980
Sportiga attribut som svärtat krom, spoiler och V6:an från 264. Men fyllde GLT6 en lucka som egentligen inte fanns? 

Volvo GL 1981 – USA-modellen
Det såldes fler Volvo 240/260 i USA än i Sverige – där ansågs märket dessutom vara exklusivt. 

Volvo 240 Turbo 1982
Exemplaret du drömmer om att hitta – pedantskött är ett för svagt uttryck i sammanhanget.

Volvo 244 GLT6 1982
GLT var förkortningen som kunde betyda flera olika motorer. Andreas Cleve har den ovanligaste – en 240 med sexa!

Volvo 240 1983
Hösten 1982 köpte herr Andersson sin nya Volvo och körde hem. Sedan dess har väl inget förändrats? 

Profilen 240 Turbo
Åttiotalets tuffaste Volvo. Här är allt du behöver veta om turbon med två, fyra och fem dörrar!
 
Fixa själv Läderklädsel i Volvo 240 
Fredrik Nyblad uppgraderar sin GLT med skinn i originalstil. Så gick det till, steg för steg!

Hobbyn & jag Volvo 245 DL
Sam Glover fastnade för den bruna interiören – det blev början på en vänskap som fortfarande håller efter 19 år!

Min första Volvo Carl Legelius
Pappa Bo kunde inte nöja sig med en vanlig 244 och hittade på en helt egen modell!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.