Idén att para ihop en Formel 1 bil med en Renault Espace kom från Matra. Och det var en present till Renault.
Året är 1994 och det hade gått mycket bra för Renault-Williams formel 1 team under början av nittiotalet.
Man vann världsmästerskapen 1992, 1993 och 1994.
Matra fungerade som en slags uppfinnarverkstad år Renault, och dom tillverkade även Renault Espace. 1994 var det tioårsjubileum för deras samarbete och skulle såklart firas på något sätt.
Här räckte det inte med kaffe och tårta - Istället blev det helt andra bullar.
Man vann världsmästerskapen 1992, 1993 och 1994.
Matra fungerade som en slags uppfinnarverkstad år Renault, och dom tillverkade även Renault Espace. 1994 var det tioårsjubileum för deras samarbete och skulle såklart firas på något sätt.
Här räckte det inte med kaffe och tårta - Istället blev det helt andra bullar.
Presenten man knåpade ihop åt Renault blev något av det mest extrema Matra gjort - och det vill itne säga lite.
I botten en Williams FW14 - den framgångsrika formel 1 bilen som hade gjort Williams-Renault till världsmästare tre år i rad. Motorn i den var en V10 utvecklad av Renault Sport. Den var på 3,4 liter och gav hela 820 hästar vid 13000 varv!
Runt F-1 chassiet byggdes en plattform och en hel kaross i kolfiber. Nu stämmer ju dimensionerna på en skåpbil och en formelbil inte helt överens. Mycket modifieringar fick göras, men tanken var att behålla så mycket F1 bil det gick. Den aktiva fjädringen, styrningen och en hel del F1 aerodynamik fördes även över på Espace F1 som skapelsen kom att heta.
I botten en Williams FW14 - den framgångsrika formel 1 bilen som hade gjort Williams-Renault till världsmästare tre år i rad. Motorn i den var en V10 utvecklad av Renault Sport. Den var på 3,4 liter och gav hela 820 hästar vid 13000 varv!
Runt F-1 chassiet byggdes en plattform och en hel kaross i kolfiber. Nu stämmer ju dimensionerna på en skåpbil och en formelbil inte helt överens. Mycket modifieringar fick göras, men tanken var att behålla så mycket F1 bil det gick. Den aktiva fjädringen, styrningen och en hel del F1 aerodynamik fördes även över på Espace F1 som skapelsen kom att heta.
Matra Espace F1 var en bomb. Man mätte 0-100 på 2,8 sekunder och under provkörning noterades en toppfart på 312km/h.
0-200 avverkades på 6,3 sekunder och det gick lika fort åt andra hållet med. Kolfiberbromsar spg till att den stannade från 300km/h till noll på under 200 meter.
Med en vikt på 1300 kilo var det en rätt tung formelbil, eller en ganska lätt minibuss beroende hur man ser på det. Som minibuss var den inte särkilt praktisk men kan även sägas varit världens enda fyrsitsiga formel 1 bil.
0-200 avverkades på 6,3 sekunder och det gick lika fort åt andra hållet med. Kolfiberbromsar spg till att den stannade från 300km/h till noll på under 200 meter.
Med en vikt på 1300 kilo var det en rätt tung formelbil, eller en ganska lätt minibuss beroende hur man ser på det. Som minibuss var den inte särkilt praktisk men kan även sägas varit världens enda fyrsitsiga formel 1 bil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.