![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2017/06/interlagos_1941_gasogenio_02.jpg?itok=sRFfl-zy)
Då kriget rasade runtom i världen fick man finna på råd med andra drivmedel. Gengas gjorde körningen möjlig - även vid biltävlingar!
I Brasilien använde man också gengasen i stor utsträckning, även på racerbanan.
Detta är från ett lopp på Interlagos utanför Sao Paolo 1941. De allra flesta bilarna är rätt så nya amerikanska vagnar av årsmodellerna 1939-40, men längst till vänster syns även en exklusiv tysk Horch i startfältet.
Samtliga i den vedeldade klassen.
![](/sites/klassiker.nu/files/styles/large/public/images/20172806202653.jpg?itok=GwG72f5Q)
Det gick antagligen lite långsammare än vanligt med gengaseldade tävlingsekipage, men det ser ut att röra på sig hyfsat ändå. I förgrunden en Chevrolet från 1939.
Detta är från ett lopp på Interlagos utanför Sao Paolo 1941. De allra flesta bilarna är rätt så nya amerikanska vagnar av årsmodellerna 1939-40, men längst till vänster syns även en exklusiv tysk Horch i startfältet.
Samtliga i den vedeldade klassen.
![](/sites/klassiker.nu/files/styles/large/public/images/20172806202653.jpg?itok=GwG72f5Q)
Det gick antagligen lite långsammare än vanligt med gengaseldade tävlingsekipage, men det ser ut att röra på sig hyfsat ändå. I förgrunden en Chevrolet från 1939.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.