Bild
Nästa artikel
Stapelvara

Vega vertikalt

Publicerad 14 juni 2012
Chevrolets lilla Vega tranporterades på ett lite annorlunda sätt

Chevrolet Vega presenterades 1970 med måtten 430cm på längden och bara 166cm bred som en liten kompakt bil för att möta den eskalerande importmarknaden. Det var en helt ny modern konstruktion, och dom fraktades också ett ett helt nytt annorlunda sätt.

GM kom fram med dessa "vert-a-pac" tågvagnar, som kunde packas med 30 Vegas istället för de konventionella vagnarna som kunde lasta 18 bilar. En detalj var att bilen i sig självt var konstruerad för att stå på näsan, så dessa tranporterades "turn key" med alla oljor och vätskor påfyllda. Till och med batteriet hade sin ventilering så klurigt att syran inte läckte ut.

Vegans konstruktion förutom att kunna stå på högkant var i allmänhet ganska nydanande, Vegan fick beröm för sin väghållning och chassit med låg tyngdpunkt. Motorn inbjöd dock inte till särskilt hård körning med sina 90 hästkrafter. Det var en fyra helt i aluminium som man hade lagt mycket resurser på att ta fram, med något märkligt slutresultat för den färdiga 2,3 litersmotorn ser i princip ut som en halv V8.

Med nya strängare utsläppsregler så ströps effekten med åren ända ner till 70 hästkrafter i Vegan, en klen tröst var GT-paketet som gav runt 85 hästkrafter, men en lite roligare Cosworth-modell kom 1975 med twincam-motor på 110 hästkrafter, den blev dock väldigt kortlivad.  Vegan som sådan blev förvånansvärt långlivad. Den togs emot väl av pressen 1970, men bara månaderna efter stod bilarna på rad hos verkstäderna för "recalls" som kom bli många över åren. Dom rostade i rasande takt, motorerna överhettade, batterier dog, kylsystem havererade, topplock läckte, förgasare flödade över och elfelen var många. Trots detta byggdes den i nästan 2 miljoner exemplar under sju år. 
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.