Om två år får Sveriges kommuner rätt att införa miljözoner som utestänger många personbilar. Men veteranbilar kommer att vara undantagna från en av de två nya miljözoner som regeringen nu gett besked om.
Redan idag finns miljözoner för tunga fordon i åtta svenska kommuner. Nu har regeringen gett besked om att kommunerna får införa två miljözoner till. Införandet ska ske i två steg och det första steget gäller från första januari 2020.
I miljözon klass två får bara utsläppsfria bilar och bensin- och dieselbilar som är från 2011 eller nyare köra in. Utsläppsklassen som ska klaras är Euro 5. Från första juli 2022 skärps kraven på dieselbilar i miljözon två. Då är bara dieselbilar nyare än första september 2015 tillåtna, det vill säga de har utsläppsklassen Euro 6. För utsläppsfria bilar och bensinbilar ändras inte miljözon två.
I den tredje och hårdaste miljözonen är enbart utsläppsfria bilar tillåtna: elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar certifierade enligt Euro 6.
Idag är veteranbilar – bilar som är äldre än 30 år – undantagna från miljözonerna som finns för tunga fordon. Det undantaget kommer i framtiden också gälla personbilar som är veteranbilar.
– De är undantagna från reglerna och det kommer att föras in i Trafikförordningen, säger Karin Boman Röding som är infrastrukturminister Tomas Eneroths pressekreterare.
Undantaget gäller för miljözon klass två men däremot inte för den tredje zonen.
Frågan om miljözoner är inget som kräver någon lagändring, därför är det regeringen och inte riksdagen som nu kan ta beslutet. Transportstyrelsen får nu regeringens uppdrag ta fram förslag på hur kommunerna kan införa miljözoner.
I miljözon klass två får bara utsläppsfria bilar och bensin- och dieselbilar som är från 2011 eller nyare köra in. Utsläppsklassen som ska klaras är Euro 5. Från första juli 2022 skärps kraven på dieselbilar i miljözon två. Då är bara dieselbilar nyare än första september 2015 tillåtna, det vill säga de har utsläppsklassen Euro 6. För utsläppsfria bilar och bensinbilar ändras inte miljözon två.
I den tredje och hårdaste miljözonen är enbart utsläppsfria bilar tillåtna: elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar certifierade enligt Euro 6.
Idag är veteranbilar – bilar som är äldre än 30 år – undantagna från miljözonerna som finns för tunga fordon. Det undantaget kommer i framtiden också gälla personbilar som är veteranbilar.
– De är undantagna från reglerna och det kommer att föras in i Trafikförordningen, säger Karin Boman Röding som är infrastrukturminister Tomas Eneroths pressekreterare.
Undantaget gäller för miljözon klass två men däremot inte för den tredje zonen.
Frågan om miljözoner är inget som kräver någon lagändring, därför är det regeringen och inte riksdagen som nu kan ta beslutet. Transportstyrelsen får nu regeringens uppdrag ta fram förslag på hur kommunerna kan införa miljözoner.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.