Följande skräckexempel är från ett EU-land inte så långt borta, Österrike.
Detta exempel har tidigare publicerats i ACCS organ Americar men tål att återges för att ge en bild av hur annorlunda folk med våra intressen kan behandlas i andra länder.
Gerald Loidl i Österrike äger en Cadillac från 1967, den beskattas efter motoreffekt, som i detta fall är 390 hästkrafter SAE, och då ges ett schablonavdrag på 20% för att ge ett DIN-värde. Men detta är den enda ”rabatt” som de österrikiska myndigheterna ger dig, för nu kommer de stora skillnaderna. Skall en gammal bil ha skattelättnader? Självklart anser vi, icke, säger dom. För att i Österrike läggs en straffskatt på 20% på en bil som varit i landet sedan före 1987! Detta är en slags retroaktiv miljöskatt för att bilen haft oförskämdheten att smutsa ner deras land i så många år. På Geralds Cadillac innebär detta totalt en kostnad på c:a 1400 svenska kronor, i MÅNADEN!
Men ställa av den under tiden man inte använder den då? Går inte, ett fordon är skatt och försäkringspliktigt året om.
Men trots att bilen kostar tolv månader om året så får Gerald ändå inte köra den hur han vill, utan en bil med dom här villkoren får bara användas max 90 dagar under en 120 dagars period räknat från första dagen på året bilen tas i bruk! Och detta måste styrkas med en loggbok, där varje biltur nedtecknas med datum, klockslag och dessutom av vilken ANLEDNING man kör bilen! Denna loggbok måste finnas i bilen hela tiden, har man inte med sig den, eller om det misstänks att bilen överskridit sin brukandetid väntar dryga böter.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.