Bild
Nästa artikel
KLassiker i andra länder.

Vi har det ganska bra i Sverige

Publicerad 26 september 2011
Sverige är ett av världens bästa länder för att att äga och bruka sin hobbybil, i många andra europeiska länder är det betydligt mer komplicerat, och mångfalt dyrare.

Följande skräckexempel är från ett EU-land inte så långt borta, Österrike.

Detta exempel har tidigare publicerats i ACCS organ Americar men tål att återges för att ge en bild av hur annorlunda folk med våra intressen kan behandlas i andra länder.
Gerald Loidl i Österrike äger en Cadillac från 1967, den beskattas efter motoreffekt, som i detta fall är 390 hästkrafter SAE, och då ges ett schablonavdrag på 20% för att ge ett DIN-värde. Men detta är den enda ”rabatt” som de österrikiska myndigheterna ger dig, för nu kommer de stora skillnaderna. Skall en gammal bil ha skattelättnader? Självklart anser vi, icke, säger dom. För att i Österrike läggs en straffskatt på 20% på en bil som varit i landet sedan före 1987!  Detta är en slags retroaktiv miljöskatt för att bilen haft oförskämdheten att smutsa ner deras land i så många år. På Geralds Cadillac innebär detta totalt en kostnad på c:a 1400 svenska kronor, i MÅNADEN!

Till detta kommer försäkring, som också baseras på motoreffekt, och hamnar på ungefär samma summa, då har vi en månadskostnad på närmare 3000 kronor bara för att äga en gammelbil.  
Men ställa av den under tiden man inte använder den då? Går inte, ett fordon är skatt och försäkringspliktigt året om. 
Men trots att bilen kostar tolv månader om året så får Gerald ändå inte köra den hur han vill, utan en bil med dom här villkoren får bara användas max 90 dagar under en 120 dagars period räknat från första dagen på året bilen tas i bruk! Och detta måste styrkas med en loggbok, där varje biltur nedtecknas med datum, klockslag och dessutom av vilken ANLEDNING man kör bilen! Denna loggbok måste finnas i bilen hela tiden, har man inte med sig den, eller om det misstänks att bilen överskridit sin brukandetid väntar dryga böter. 
I Sverige har i länge haft flera organisationer som värnar om vår hobby, dessa har med åren blivit en stark maktfaktor mot myndigheter och deras påhitt, och deras arbete har med tiden lett till att vi har den breda folkrörelse idag som bilhobbyn faktiskt är. Dessa organisationer måste ständigt vara på sin vakt, och dom är det för vår skull, för det finns en del enskilda  myndighetspersoner med alltför mycket personlig makt, och även organiserade politiska krafter som kanske får nys om hur landet ligger i t ex Österrike, och istället för att förfasas, tycker  att det verkar som lysande exempel istället.

Geralds bilpark, ett grovt överslag ger att denna flotta kostar kanske 10-15000 kronor i månaden bara i skatter och försäkringar! I Sverige så kostar samma bilar under tusenlappen att äga.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.