Nästa artikel
Vi har fått en Mustang!
Reportage

Vi har fått en Mustang!

Publicerad 25 juli 2022 (uppdaterad 19 oktober 2022)
Skåda given häst i mun? Knappast! Vi kopplar på biltrailern och kastar oss iväg. Häng med när Klassiker ladufyndar!

Skjutporten tar emot lite grand, ganska tung och inte smord på länge. Men med gemensamma krafter knuffar vi den hela vägen och låter förmiddagsljuset leta sig in. Och där står den! Vit, under ett decennium av damm som yrt in genom springorna i de glesa väggarna.

– Det var ett par kompisar som ägde den här bilen men när jag var och hälsade på dem på Lidingö i min sunkiga Suzuki-jeep så föll de för min och jag för Mustangen. Senare gjorde vi ett byte och jag fick den där cabben som jag alltid hade velat ha, säger Ia Wadendal som vi har fått bilen av.

Klassikers chefredaktör Carl Legelius lyfter på täcket och kollar in Mustangen vi fått.

Klassikers chefredaktör Carl Legelius och Ia Wadendal är gamla kollegor och Mustangen har kommit upp i samtal dem emellan genom åren. Mustangen fick stanna kvar i ladan efter en flytt till södra Sverige och sen har tiden gått. Mustangen har blivit mer och mer ett dåligt samvete för Ia så senast hon och Carl pratade föreslog Ia att Klassiker borde ta sig an den och så blev det.

Bromsarna satt inte fast! Sista knuffen, sen blir det vinsch för resten.

Man kan ju vänta sig att bromsarna sitter fast efter ett decenniums stillestånd men icke! Några knuffningar och gungningar räcker för att Mustangen ska vara framme så långt att vi kan vrida runt bakdelen med en domkraft under bakaxeln och ytterligare några gubbstånk senare sticker nosen ut i det fria. Vi kan koppla en stropp runt framvagnen och biltrailerns vinschvajer i den. Snart står vår Ford Mustang upphöjd på ramperna. Visst lackar svetten lite men vi hade nog alla räknat med betydligt hårdare jobb.

Sådärja! Nu är det strax bara att surra och styra mot Klassikers verkstad för en inspektion. Kanske ett startförsök rentav!?

Väl surrad följer vi samma väg vi kom. Landsbygden avtar och snart är vi tillbaka i nutidstempot igen. Fast vi låter de andra ruscha förbi, i bilen råder ett upprymt lugn, glädje över ladfyndet och tillfredsställelsen i att ha besegrat drygt 1 500 kg livlös bil.

Lord GNU:s trygga V8 sänker sig några oktaver i tonen i uppförsbackarna men tappar aldrig sugen, och vi styr mot Klassikerverkstan. Kommer hon att starta? Är det en hon? Vad ska hon heta? Vi får återkomma till det.

Klassikers projektbil Lord GNU är en stadig dragare. V8:an tar med sig släpet och vår nya Musse utan att knota.

I Klassiker nr 7 som finns i butik nu kan du läsa ett längre reportage om Klassikers nya projektbil – vår första amerikanare!

Fler amerikanare finns i vår specialtidning – köp den här!

Innehåll:

CADILLAC FLEETWOOD 1955

Direktionsbilen som undkom skroten har ­hittat ut igen efter många år i det fördolda.

FORD MUSTANG 1965
Visst är det skönt att ha facit, och det är Jan Siltbergs Mustang, älskad av målarmästaren och i det närmaste orörd.

USA-BILEN I FOLKHEMMET
De amerikanska bilarna tappade mark efter kriget men var fortfarande att räkna med, såväl till fint, till vardags och på jobbet.

PLYMOUTH BARRACUDA 1965
Den maffiga bakrutan är grejen – även om det är bland det mest opraktiska Detroit hittat på.

DESOTO 1948
I en avspänd svävare genom ”Lilla Amerika”.

FORD COUNTRY SEDAN 1958
Det kan inte bli nyare än såhär – när tiden har frusit över ett vintrigt ögonblick.

PONTIAC BONNEVILLE 1965
Efter en stökig barndom hittade Bonnevillen äntligen sitt hem.

CHEVROLET CAPRICE 1965
När familjen med svenska rötter hade lämnat USA för Sverige ville man ändå åka i amerikansk stil.

MERCURY MONTEREY 1954
Trimmad, trasig och tagen ur trafik. Det kunde ha slutat så men Mercuryn fick en andra chans.

DODGE DART GT 1964
I ur och skur, sommar som vinter – Darten var familjens enda bil i många år. Det sätter spår.

BUICK GSX 1971
Extra allt, och lite till: När visningsbilen beställdes sparade man inte på krutet.

CADILLAC ELDORADO BIARRITZ CONVERTIBLE 1963
Värsta sortens Cadillac-cabbar var inte svensk vardagsmat, och det var inte ägarna heller!

CHEVROLET CORVAIR 1961
Vi körde den. Vi gillade den. Vi välte inte.

MERCURY MONARCH GHIA 1976
Två tillsammans vid födseln träffas igen.

STUDEBAKER LARK DAYTONA WAGONAIRE 1963
Kombin med himlen som lastbegränsning.

FORD TUDOR V8 1939
Finare färdkamrat genom Västergötlands famn får man leta efter!

AMERIKANSKA POLISBILAR I SVERIGE
Polisen litade på stryktåliga Valiant och rymliga Dodgebussar i jakten på buset.

CALLE CARLQUIST
Calle minns svenskamerikanarna som han följt genom livet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.