Beslutet att sätta Saab 9-3 i produktion efter konkursen var vågat – tillverkningen hade legat nere och modellen började bli till åren.
Men genom att begränsa valmöjligheterna till en motor, två färger och två växellådor kunde tillverkningen sättas igång. I senaste utgåvan av Saab Cars Magazine finns reportage om ett fantastiskt välskött exemplar som hade kunnat rulla av bandet igår.
Vi har även fått en pratstund med Frank Smit som var en av knappt 70 personer som anställdes direkt av konkursförvaltaren för att driva verksamheten vidare.
En av hans första uppgifter blev att sälja av komponenter som fanns i lager, bland annat tusentals motorer. Men när Nevs tog över sattes ett mål att köra igång produktionen igen om bara några månader.
– Jag började direkt jaga komponenter, bland annat fick jag köpa tillbaka de motorer jag sålt en gång, säger han.
Läs hela artikeln i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine som du hittar här!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.