Det var under 1974 som tidningsläsare fick ta del av en annonsbilaga vars utseende var lika anonymt som rubriken var självsäker. ”Den nya svenska bilen”. Det var något som skiljde. Såg inte bakdelen lite annorlunda ut? Den högra sidan i annonsen gick att fälla ut ytterligare ett steg och nu klarnade plötsligt bilden. Bakluckan gick hela vägen upp till taket! ”Det nya är inte att den rymmer mycket. Utan hur den gör det.”
Björn Enwall hade på ett mycket smakfullt utvecklat Sixten Sasons tidiga visioner om att ge 99:an ett sluttande bakparti. Fram till B-stolparna var karossen i princip identisk med sitt mer alldagliga tvådörrars syskon men baktill hade mer hänt. Axelavståndet var fortfarande detsamma men det bakre överhänget hade ökat med nästan tio centimeter.
Själva bagagevolymen blev 381 liter vilket inte var märkbart mer än hos sedankarossen men den låga lasttröskeln bidrog till att utrymmet kändes enormt. Tvådörrarsvarianten av 99 hade sitt reservhjul lutat mot bakstammen och för att underlätta lastning ytterligare flyttades det till vänstersidan på Combi Coupé. Var inte detta tillräckligt kunde även själva hatthyllan demonteras vilket reklammakarna menade var perfekt när hunden eller varför inte barnvagnen skulle lastas in.
När baksätets ryggstöd fälldes fram öppnades hela 1,5 kubikmeter av utrymme upp sig. Att transportera hem den nyinköpta hammocken till mexitegelvillan utgjorde numera inget problem. Den som var maximalt 184 cm lång kunde ligga raklång i bagageutrymmet vilket möjliggjorde för tältfria campingäventyr långt utanför de betonggrå miljonprogramsområdena.
Körupplevelsen är förtroendeingivande redan från början om än något sävlig. För varje meter förstår vi dock varandra bättre och den mekaniska kärvheten i reglagen blir allt mer självklar. I lägre farter är styrningen tung men när farten ökar känns motståndet perfekt avvägt. Tillsammans med de dubbla uppsättningarna triangellänkar sväljer chassit vägens ojämnheter oväntat väl.
Snart börjar alla bitar falla på plats. Den är precis som en helt vanlig Saab 99 fast med det där lilla extra. På andra sidan Atlanten hette modellen WagonBack. De sportiga linjerna gick hem och Saab stal kunder från bland annat BMW. I Sverige var det snarare det stora bagageutrymmet som drog in spekulanter i försäljningshallarna. Att Combi Coupé blev ett Saabsignum som skulle stå sig starkt i många år är inte svårt att förstå, det var ju ändå tre bilar i en.
I Klassiker nr 1/2022 finns ett fylligt reportage om Saab 99 Combi Coupé. Köp i din butik eller beställ här och få tidningen hem i brevlådan.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.