Austin/Morris 1100 kom 1963 och den nya modellen kallades på BMC-språk för ADO16. Detta blev en bästsäljare för BMC och Leyland under många år. Men när den slutligen fimpades 1974 hade den knoppat av i två besynnerliga modeller på helt skilda håll.
I december 1971 kom en modifierad version som kallades Austin Apache. Den byggdes hos Leykor i Sydafrika - den egna Leylandfabriken därnere. Vad som gjorde den besynnerlig var att den liknade en Triumph 2000 vid en hastig blick. Men det var bara baklamporna som kom därifrån. Mest iögonfallande var att man lagt till en baklucka och gjort den till en sedan.
Inte så konstigt, för formen stod nämligen Michelotti som var närmast hovdesigner åt Triumph.
Apache var baserad på ett Leylandprojekt som aldrig blev av - en större ADO16 som skulle ha hetat ADO22. Men istället blev det en ganska uppsnofsad Austin 1100 sedan av det bortkomna projektet.
På motorsidan användes 1275cc-motorn som fanns i Mini Cooper S, och från 1973 fanns även en lite rivigare TC-variant. 78 hästar, vinyltak och varvräknare samt sportratt.
Något år efter Apachen dök dess dubbelgångare upp i Spanien. Här hette den Austin Victoria, och gjordes hos Authi som var Leylands fabrik i Pamplona. Den skiljde sig åt från Apachen i fronten där man även kunde få dubbla lampor.
Den spanska Victoria blev ganska kortlivad. Produktionen var relativt liten och man hade precis fått klart en ny Victoria Mk.II när hela fabriken ödelades i en brand 1975.
Apache fanns kvar till och med 1977 då den fick ge vika för nya Morris Marina som hade haft Sydafrikapremiär 1976. Det såldes dock 91 stycken som 1978 års modell - med dem uppgick det totala antalet Apaches till 21 655 stycken.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.