Nästa artikel
Victoria och Apache – Austin i nya smaker!
Skilda världar

Victoria och Apache – Austin i nya smaker!

Publicerad 2024-01-23 13:30 (uppdaterad 2024-01-24 12:12)
I Spanien och Sydafrika byggde man Austin 1100 på lite eget vis.

Austin/Morris 1100 kom 1963 och den nya modellen kallades på BMC-språk för ADO16. Detta blev en bästsäljare för BMC och Leyland under många år. Men när den slutligen fimpades 1974 hade den knoppat av i två besynnerliga modeller på helt skilda håll.

I december 1971 kom en modifierad version som kallades Austin Apache. Den byggdes hos Leykor i Sydafrika - den egna Leylandfabriken därnere. Vad som gjorde den besynnerlig var att den liknade en Triumph 2000 vid en hastig blick. Men det var bara baklamporna som kom därifrån. Mest iögonfallande var att man lagt till en baklucka och gjort den till en sedan.

Inte så konstigt, för formen stod nämligen Michelotti som var närmast hovdesigner åt Triumph.

Apache var baserad på ett Leylandprojekt som aldrig blev av - en större ADO16 som skulle ha hetat ADO22. Men istället blev det en ganska uppsnofsad Austin 1100 sedan av det bortkomna projektet.

 

Apache

På motorsidan användes 1275cc-motorn som fanns i Mini Cooper S, och från 1973 fanns även en lite rivigare TC-variant. 78 hästar, vinyltak och varvräknare samt sportratt.

Något år efter Apachen dök dess dubbelgångare upp i Spanien. Här hette den Austin Victoria, och gjordes hos Authi som var Leylands fabrik i Pamplona. Den skiljde sig åt från Apachen i fronten där man även kunde få dubbla lampor.
 

Victoria skiljde sig åt lite grann i framkant.

Authi Victoria pressrelease

Den spanska Victoria blev ganska kortlivad. Produktionen var relativt liten och man hade precis fått klart en ny Victoria Mk.II när hela fabriken ödelades i en brand 1975.

Apache fanns kvar till och med 1977 då den fick ge vika för nya Morris Marina som hade haft Sydafrikapremiär 1976. Det såldes dock 91 stycken som 1978 års modell - med dem uppgick det totala antalet Apaches till 21 655 stycken.
 

Mer intresserad av British Leyland? Köp vår samlarutgåva!

VILKEN UNDERBAR SOPPA!
När stora delar av brittisk bilindustri slogs samman 1968 samlades en mängd fantastiska bilmärken och modeller under samma tak. Allt gick inte riktigt enligt ritningarna men för den bilhistoriskt intresserade finns massor av spännande spår att följa. Nu har vi samlat våra favoritartiklar om företaget och produkterna!


Innehåll:

Ögonblicket Brittisk bredd
British Leyland hade marknadens bredaste program – och längsta om man ställde alla modeller på rad. (Klassiker 2/2020)

Automobilia British Leyland
Stor sammanslagning krävde enande symbol. Snygg? Nja. Men den nöttes enträget in. (Klassiker 3/2023)

British Leyland Sweden 
Britterna kom inte för att stanna. Här är hela ­historien om Leyland i Sverige. (Klassiker 3/2015)

Austin Mini 1275 GT 1974
Hundkojor med Clubman-front var länge de minst eftertraktade.Inte längre – it’s hip to be square! (Klassiker 3/2020)

Austin Allegro vs Morris Marina
Två av 1970-talets mest utskällda bilar kom från British Leyland. Vi ger dem en andra chans och drar till Danmark. (Klassiker 3/2022)

Ögonblicket Vanden Plas 1500 
Beskedet att den inte gick att köpa i Sverige var illa nog. Men det blev värre. (Klassiker 4/2014)

Austin Maxi 1750 1973 
Utrymmesmaximerad och extremt praktisk – Issigonis sista bil var minst lika smart konstruerad som Hundkojan. (Klassiker 10/2020)

Leyland Princess 1978 
Steve Pike har räddat en av 1 217 svensksålda Leyland Princess! (Klassiker10/2014)

British Motor Museum
Här hittar du enhörningarna! (Klassiker 4/2019)

Resan Finland i Morris Marina 
Vi spanar efter spåren av den brittiska bilindustrin i södra Finland. Till vår hjälp tar vi British Leylands spetsprodukt: Marina. (Klassiker 6/2019)

MGB GT 1971
Vi tar ut Anders Ericssons orörda originalbil på en långtur. (Klassiker 8/2015)

Rover 3500 vs Trimph 2.5 PI 1970 
De var konkurrenter vid lanseringen men hamnade sedan i samma jättekoncern när British Leyland bildades. (Klassiker 5/2021)

Dokument Range Rover 
Att typa in Range Rover i Sverige 1971 var inte gjort i en handvändning. (Klassiker 2/2017)

Triumph Stag
En fyrsitsig Michelotti-ritad cabriolet med välljudande V8 – klart man vill ha! (Klassiker 1/2011)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.