Även om bilarna ännu inte räknades i några större antal så gick det åt däck i mängder.
Det första luftfyllda däcket uppfanns av John Boyd Dunlop 1888 - och med det uppfanns också punkteringen.
De tidiga automobildäcken var i princip bara gummislangar som nästades vid fälgen antingen med spikade klämmor eller på annat sätt.
Senare började man även vulka mönstrade slitytor på slangarna och byggde dom runt en stomme för att de skulle bli lite stabilare. Från början var stommen och corden av bomull.
Däcken fram till den här tiden var ofta vita eller beigeaktiga. Men någon gång på 1910-talet upptäcktes genom en incident i laboratoriet hos Michelin att om man blandade svart pigment i gummiblandningen så ökade hållbarheten avsevärt.
Inledningsvis var ofta bara slitytan vulkad med svart gummi och lämnade däcksidan vit - dom fick alltså 'whitewalls'. Nånting som senare kom att behållas och utvecklas som en del av själva designen av däcket.
Men från början var alltså bara en naturlig effekt av tillverkningsprocessen. De första helt svarta däcken från Michelin kom ut 1918.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.