Nästa artikel
Vilka Cadillac-juveler!
Reportage

Vilka Cadillac-juveler!

Publicerad 2024-06-29 11:30
När Cadillac från 1948 gick in i en nya era sparade de inte något krut på annonseringen – ofta tillsammans med exklusiva smyckesvarumärken.

Till årsmodell 1948 släppte Cadillac mycket av den gamla, strikta och lite högdragna formgivningen och blev slankare och modernare. Längst bak lyfte ett par flygplansinspirerade bullar upp – början till fenorna som skulle nå de högsta höjderna mot slutet av femtiotalet. 1949 blev bilarna fullt moderna med den nya toppventilsmotorn – en V8 förstås. Till 1953, som var sista årsmodellen i serien, blev Cadillac vräkigare och vräkigare för vart år – ingen skulle tvivla på att det var "Standard of the World" som kom farandes bland enkla Chevor och Fordar. I reklamen tog man draghjälp av kända och exklusiva smyckestillverkare som Van Cleef & Arpels, Cartier och Harry Winston. Om du måste fråga om priset har du nog inte råd...

I senaste numret av Klassiker, nr 6/2024, kör vi en svensksåld Series 62 från 1953 – tänk vilket intryck den måste ha gjort på grusvägarna! Du som är Premiummedlem kan läsa artikeln här.

1948

1949

1950

1951

1952

1953

Cadillac och mycket annat spännande – köp tidningen i webbshoppen!

Ur innehållet Klassiker #6.2024 

På gatan Sommartrafik mitt i stan
Hamngatan i Stockholm en dag i juni 1980 – fotografen Mats Lönnborg fångar ögonblicket med sin Canon AS-1.

Cadillac Series 62 1953
En av 56 svensksålda 1953 – wellpappdirektören i Värnamo  hade råd att satsa på det bästa i bilväg.

Volvo PV 444 fyller 80
Den första svenska folkbilen premiärvisades redan under andra världskriget. Lagom till 80-årsfirandet kommer en ny bok.

Automobilia Grönt, vitt, rött
Ingen samling är den andra lik. Den här gången har Automobilia­redaktören koncentrerat sig på det italienska.

Läsarnas klassiker
Kents Sunbeam Rapier, Christians Fiat Uno SX och Magnus Volvo 242 GT – tre ägare och tre bilar som hittat rätt!

Sverigeresan Borgward Isabella
Det finns mycket att upptäcka längs Utflyktsvägen i ­Sörmland och vi gör det i en kvalitetsvagn från Bremen.

Myrdals Renault 4 får nytt hem
I förra numret hittade vi författarparets gamla äventyrsbil i en lada. Nu har R4:an flyttat till Varberg.

Saab 99 Turbo 1978
När överladdning var en nyhet var det inte alla som visste hur en turbobil skulle skötas för att hålla. Men ingenjören Ossian hade läst på, i dag har hans gamla bil gått över 70 000 mil.

Ford Scorpio Coleman Milne limousine 
Nämn en kändis från 1980-talet och chansen är stor att den har suttit i baksätet på den här långskorpan! 

Skoda Trekka 1969
Skattepolitik och tullregeler kan få oväntade effekter. Här är en du inte såg komma: En terrängtjeck från Nya Zeeland.

Våra klassiker Nu ska elbilen säljas
Det är dags för bokslut – Klassikers Mars II Electric ska gå på auktion. Blir det du som plockar upp laddhandsken? Fredrik övningskör med Volvo 360 och redaktionens två Alfa Romeo 1600 GTJ jämförs.

Hobbyn & jag Austin Seven Ruby 1933
Englands första ungdomsbil är fortfarande billig och enkel att äga. Sam Glover om Austin Seven.

Fixa själv Renovering lättmetallfälg 
Originalfälgarna på vår Toyota Celica är sjaskiga och slitna. Wheel Doctor i Umeå visar hur de återfår sitt nyskick.

Klassikerguiden Volvo 960 - S90 - V90
Med ny look, ny motor och förbättrat chassi tog sig Volvos flaggskepp igenom de sista åren med just flaggan i topp.

Klassiker 20 år Auktionsfeber
Intresset för folkbilarna som gömts under ett svinhus i närmare femtio år var enormt. Auktionen blev annorlunda.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.