Nästa artikel
Vinces Vega
Sportigt

Vinces Vega

Publicerad 8 maj 2022 (uppdaterad 8 maj 2022)
Flera berömdheter var inblandade i att skapa Fords kanske minst kända modell.

Ford Vega Special  kom till 1953, och kan då antas tagits fram för att konkurrera med Chevrolet Corvette - men så var inte fallet.

En rad intressanta karaktärer var  inblandade i detta märkliga projekt som kom att utspela sig - i Hollywood!

 

I rolllistan:

Vince Gardner: etablerad formgivare med meriter från Auburn, Studebaker och Budd i huvudrollen.

Henry Miller: Legendarisk racerbilskontruktör och förare.

Willys Wagner: Chef för Ford International design studios.

Henry Ford II: VD för Ford Motor Company.

Phil Weiand: Hotrodpionjär, känd för Weiandinsugen och annat.

Groucho Marx: Komiker med en biroll i detta avsnitt.

Howard Hughes: Världens rikaste man - också med en biroll.

 

Det tog sin början redan 1950 då man utlyste en designtävling i Motor Trend. Vinnande bidrag kom från Vince Gardner, som tidigare hade arbetat under Gordon Buehrig och varit delaktig i tillblivandet av den legendariska Cord 810.

Det vinnande bidraget hade godkänts av Vince Gardner och Henry Miller vid Motoramamässan i Los Angeles 1950, men detta innebar inte att projektet skulle genomföras, Henry Ford II bidrog dock med 500 dollar för att ta fram en skalmodell. Gardner själv var den som kom att driva projektet vidare, han tog med sig modellen till Detroit och tjatade sig ända in på Henry Fords kontor, där han fortsatte tjata oavbrutet tills Henry lät skriva ut en check på 8000 dollar, Vega kunde bli verklighet.

Byggandet av den kom dock inte att ske hos Ford utan i en lokal i Hollywood, där Vince själv stod för det mesta av arbetet. Till sin hjälp hade han Phil Weiand som redan var kunnig motortrimmare och välkänd i den spirande hotrodrörelsen i Kalifornien. Vegan blev inte klar i en handvändning, två år tog det att färdigställa den. Några personer i grannskapet följde projektet nyfiket - som mångmiljonären Howard Hughes och möjligen kan han skjutit till några dollar vid behov- Några andra grannar ibland kikade in i verkstan var Groucho Marx och Red Skelton. Även Henry Ford II tittade förbi med jämna mellanrum för att se hur det fortskred.

 

Det verkar som om man inte hade någon susning om konkurrenten Chevrolets nya Corvette - inte till en början i alla fall.

Den presenterades i januari 1953 - Vegan stod klar något senare. Det innebar att Ford var frånåkta, även om Corvetten med sin sexa var ganska timid som sportvagn betraktat så var Vegan ännu mer modest, med en liten 2,2 liters sidventilsåtta på cirka 60 hästkrafter. Även om den skulle kommit i produktion så hade det tagit minst ett år till att finslipa den. Istället kom Vegan att visas upp i samband med Fords femtioårsjubileum på Ford_Rotunda, där den kom att bli utställningsobjekt under en period innan Vince Gardner fick tillbaks den.

Och det var tursamt då Rotundan brann ner till grunden 1962. Vegans öde är lite diffust, troligen behöll Vince den fram till sin död 1976 och den kom att återupptäckas i slutet av 1990-talet. Då kom den att renoveras av Fran Roxas och idag återfinns den på Pack Auto museum i Carrolton, Texas.

Täckta framlampor, på samma sätt som Vince hade gjort på Cord 810. Karossen byggdes i aluminium och har fina sportiga proportioner.

Märkligt mycket Austin-Healey i linjerna, fast Vega kom till ett par år före.

I cockpiten är det spartanskt, och mycket prototypaktigt.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.