Nästa artikel
Vinterchevor
Vinterbilar

Vinterchevor

Publicerad 21 november 2011 (uppdaterad 7 oktober 2016)
Chevrolet sålde hyfsat bra i Sverige förr, men var sällan så här flotta som denna Bel Air cabriolet.

Chevrolet sålde bra i Sverige förr i världen, dock var väldigt få så flotta som den här Bel Air cabriolet 1956 med sin tvåtonslack, vita däcksidor och övrig utrustning.

En handfull cabbar kan ha sålts, prislappen på en sådan låg på c;a 22000 kronor. Totalt såldes det 1971 Chevor i Sverige detta år. De reguljära modellerna sattes ihop dels i stockholm, och dels i Köpenhamn, coupéer och cabrioleter togs direkt från USA. 1956 var sista året för "svenskbyggda Chevrolet, sammansättningen i Danmark pågick några år till fram till 1960.

Dessa vackra vinterbilder är tagna av Per Wesslén för GM Nordiska i Stockholm 1955/1956, och man åkte inte så långt för att få pittoreska vintermiljöer, för allting är fotograferat på Skansen.

Chevrolet 1957 får visa hur amerikanare i Sverige oftast såg ut vid leverans, enfärgat, företrädelsevis svart, detta är mellanmodellen Two-ten med små navkapslar, grova ballongdäck och sparsmakad utrustning, den saknar både backspeglar och även de så vanliga gummituttarna på kofångarhornen. Då det var rymliga bilar blev dom mest populära som taxi, skolsjutsar och liknande. Här en bild från Hudiksvalls Taxi tagen vintern 1958.

Närmast en Two-ten Townsman som tjänstgjorde dom sjukvårdsbil. Bakom den en rad vanliag svarta Two-Ten sedaner och längst bak två 56:or, varav den ena faktiskt har vita däcksidor! Mitt i vintern, i Hudiksvall 1958. Cabrioleterna i den mån de såldes här importerades, dessa sedaner sattes i hop på licens här i Sverige. den enda utrustningen i princip var värmepaket. Motorn var oftast rak sexa med treväxlad manuell låda. av 1546 sålda Chevor i Sverige här hade bara 175 V8 motor. Det såldes dock åtta '57 cabrioleter i Sverige nya, här är storyn om en av dom. http://www.chevys.se/mincheva/history07.htm

denna fina Chevrolet Bel Air skall enligt uppgift varit lackerad i Sherwood Green ich India Ivory.

Bel Air sedan, med vita däcksidor och heltäckande navkapslar, en elegant vagn men ofta kom dessa med väldigt lite övrig utrustning. Notera att den saknar till exempel backspeglar.

"Plain Jane" kallas sådana här hemma i USA, snikbil säger vi. USA-bilar var relativt dyra här så oftast såldes de på detta vis, enda eftergiften var värmepaket som inte ens det var standard i Amerika.

Hudiksvalls taxis fordonsflotta 1958.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.