En egendomlig parentes i Chryslers fordonsutbud var den tuffa lilla Sno-runner som gjordes 1979-82. Det lär börjat som en idé för militärt bruk, men inget verkar verifierat om detta. Hursomhelst så är Sno-runner full av smarta lösningar. Hela cykeln, eller vad man ska kalla det kan plockas isär på under en halv minut med snabblås. motorn är en två-taktare på 135cc som gav runt 7 hästar i grundversion, det lär funnits sno-runenrs på 12-15 hk också. Hela prylen väger 35 kilo.
- Vad är en Sno-runner? En mini-snöskooter? Moped med medar? eller just bara Sno-runner, hur tingesten funkar och hur kul man kunde ha med den 1979 visas bäst i följande klipp: http://youtu.be/5IuS_H51_2E
Tyvärr blev sno-runner en kortlivad fluga, synd var det för det verkar varit en kul grej. Men förutom Chryslers interna problem vid denna tid som definitivt dödade projektet, så hade den ett par barnsjukdomar som säkerligen kunnat arbetats bort om tiden funnits. Den klarade till exempel inte djup lös snö eller pudersnö, nåt som det finns väldigt gott om i bergstrakterna där efterfrågan på dessa var som störst. Ett annat problem som uppstod i just dessa högt belägna trakter, motorn gick inte att ställa för rätt blandning, den orkade inte med i tunn luft helt enkelt.
Motor: Encylindrig tvåtaktsmotor, 135cc.
Förgasare: Tillotson 320
Effekt: 7-12hk
Toppfart c:a 50km/h
Vikt: 33kg
Längd 236cm
Bredd: 69cm
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.