Premiumryssen Volga M21 är en typisk produkt av femtiotal, man ser tydliga influenser av både stora européer och så sneglade man en hel del åt amerika också. M21 presenterades1956. Det var en ganska dyr bil med ryska mått mätt, och relativt många gick på export till andra sidan järnridån.
Såpass väl föll sig exportsatsningen att man även tillverkade M21:an i belgien under en period, härifrån fick också många Volgas dieselmotor från Perkins. M21 kompletterades 1962 med en stationsvagn som fick heta M22. Dessa två modeller som fortfarandes andades femtiotal var i produktion fram till 1970 när de avlöstes av nya moderna M24, som andades mest sextiotal.. Förändringar brukade ofta komma i små steg i gamla Sovjet. Till Sverige hittade drygt 500 Volga M21 som nya, men väldigt få av dessa verkar finnas kvar, istället hare förrådet av Volgas fyllts på från öster de senare åren och de dyker upp då och då på blocket, i skrivande stund är Volgastatusen på blocket en bil.
Mest spännande Volgan var de hemliga specialmodellen som hette M23, dessa hade en ganska potent V8 från limousinen GAZ-13 Chaika under huven på hela 195 hästkrafter vilket var helt andra bullar än M21:ans robusta fyra på 75 dito. Existensen av M23 var länge en statlig hemlighet för dessa byggdes enbart för KGB.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.