I Europa blev Santana inte mycket mer än en parentes i Volkswagens modellflora. Dess huvudsakliga utbredningsområde var från början Kina, för att sedan leta sig till Sydamerika där den etablerade sig rätt snabbt.
På åttiotalet uppvaktades Volkswagen av Nissan som gärna ville se ett samarbete. Ett steg närmare det var att tillverka en Volkswagenmodell för den japanska marknanden. I Japan hade man höga importtullar så att bygga Volkswagen på plats skulle bli billigare än de importerade bilarna.
Tidigt under 1984 började man montera Santana i Nissans fabrik i Kanagawa. Det var CKD-bilar som kom i lådor. I stort sett identisk med sin Europeiska motsvarighet förutom att grill och framlampor skiljde lite. Och så var dom högerstyrda såklart.
En annan lite mer sublim detalj var att man fick smalna av bilen en halv centimeter. Varför då? Jo, i Japan var det betydligt högre skatt på bilar bredare än 169 centimeter. Detta lyckades man trimma ner så den precis klarade kravet.
Motoralternativen var tre. En fyra på 100 hästar, en femma på 110 samt en 1,6 liters turbodiesel på 72 hästkrafter.
1985 kom en modell till, Santana Xi5 Autobahn. Med sportstolar, velourklädsel, elektrik taklucka och sportiga lättmetallfälgar.
I den satt det en 2-liters femcylindrig DOHC-motor på 140 hästkrafter - Autobahn var en ganska piffig Gti-variant av Santana.
Nissans Sanatana hängde med fram till oktober 1989 - dåhade man sålt cirka 50000 bilar i Japan och stod fortfarande med en drös osålda vagnar. Santanan ersattes ett kort tag av vanliga importerade Passater. Men det var också en kortlivad historia då Toyota tog över Volkswagenförsäljningen i Japan 1991.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.