
Vår nyfikenhet på Volkswagen Hebmüller kom igång på allvar på KlassikerMarknaden på Skokloster i mars i år.
I en osorterad hög på ett marknadsbord hittade vi en tummad broschyr på VW Zweisitzer Cabriolet tryckt av Druckerei H. Osterwald i juni 1949.
Det sparsmakade prospektet på fyra sidor gjorde att vi kontaktade Thomas Landbergsson som äger Sveriges enda exemplar för att få veta mer.
Thomas blev i sin tur eld och lågor över broschyren – som han faktiskt inte hade.
Det har vi nu åtgärdat.

Hålslaget och med vikmärken – men ändå en originalbroschyr på Volkswagens tvåsitsiga cabriolet Hebmüller. Vilket marknadsfynd!

Hebmüller var tvåsitsig med ett extra nödsäte bak. Det kunde fällas ner för bättre lastmöjligheter. Även under sätet fanns stuvutrymme.

Hebmüller är minst lika snygg med taket uppfällt som nedfällt.

Endast 696 exemplar byggdes – karosserifabriken i Wülfrath hamnade i stora ekonomiska problem efter en brand den 23 juli 1949. Karmann i Osnabrück som byggde den fyrsitsiga versionen av VW-cabben gick det desto bättre för.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.