![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2019/07/hebmuller_broschyr_1.jpg?itok=9soSK28i)
Vår nyfikenhet på Volkswagen Hebmüller kom igång på allvar på KlassikerMarknaden på Skokloster i mars i år.
I en osorterad hög på ett marknadsbord hittade vi en tummad broschyr på VW Zweisitzer Cabriolet tryckt av Druckerei H. Osterwald i juni 1949.
Det sparsmakade prospektet på fyra sidor gjorde att vi kontaktade Thomas Landbergsson som äger Sveriges enda exemplar för att få veta mer.
Thomas blev i sin tur eld och lågor över broschyren – som han faktiskt inte hade.
Det har vi nu åtgärdat.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2019/07/hebmuller_broschyr_1_0.jpg?itok=tVEEJSjW)
Hålslaget och med vikmärken – men ändå en originalbroschyr på Volkswagens tvåsitsiga cabriolet Hebmüller. Vilket marknadsfynd!
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2019/07/hebmuller_broschyr_2.jpg?itok=Zz6qxBov)
Hebmüller var tvåsitsig med ett extra nödsäte bak. Det kunde fällas ner för bättre lastmöjligheter. Även under sätet fanns stuvutrymme.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2019/07/hebmuller_broschyr_3.jpg?itok=ykbxovNx)
Hebmüller är minst lika snygg med taket uppfällt som nedfällt.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/images/2019/07/hebmuller_broschyr_4.jpg?itok=8dodcUEB)
Endast 696 exemplar byggdes – karosserifabriken i Wülfrath hamnade i stora ekonomiska problem efter en brand den 23 juli 1949. Karmann i Osnabrück som byggde den fyrsitsiga versionen av VW-cabben gick det desto bättre för.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.