Nu vet vi hur dyr en Volkswagen kan bli – Holmgrens Volkswagenmuseum i Pålsboda gick på auktion i helgen. Dyrast blev Sveriges äldsta och Sveriges yngsta bubblor.
Det blev som väntat rusning efter bilarna på Holmgrens Volkswagenmuseum när den digitala auktionsklubban föll i helgen. Sveriges troligen äldsta VW Typ 1 – tillverkad i december 1948 och en av de 55 bilar som under våren 1949 togs till Sverige av generalagenten Scania-Vabis – gick för 1 350 000. En samlare i Sverige var den som bjöd högst.
– Mellan en fjärdedel och en tredjedel av bilarna gick utomlands, berättar Michael Luft på Bilweb Auctions. En holländare köpte 12 bilar och en tysk slog till på fyra stycken. Museets VW 411 gick till Chile!
De tidiga folkorna gick högst. En renoverad -49:a drog in en halv miljon och de tidiga 50-talarna låg alla över 300 000 kronor. Bara ett fåtal av det 50-tal VW Typ 1 som såldes hamnade under 100 000 kronor. Lägst bland originalbilarna gick en ljusblå -71:a för 77 000 kronor.
Även andra Volkswagenmodeller inbringade stora summor. Den 1500 Variant som Klassiker hade på omslaget till nummer 5/2018 gick för 330 000 kronor. Men så hade den bara gått 300 mil sedan ny.
En VW 181 som enligt uppgift ägts av Försvarsmakten för utprovning och som hara gått lite över 4 000 mil stannade på 137 000 kronor och en isblå 412 Variant med automatlåda gick för 130 000 kronor.
– Nästan alla bilarna nådde sitt reservationspris under auktionen, säger Michael Luft. Och de som inte gjorde det är vi på gång att sälja nu efter auktionen. Totalt fick vi in nästan 12 miljoner kronor för samlingen.
Ett fåtal vattenkylda Volkswagen såldes också och nog blir man grön av avund på den som köpte en av få Volkswagen Rabbit som finns i Sverige – Golf på amerikanska. Slutpris 65 000 kronor.
Sveriges yngsta Volkswagen Typ 1 – en av de allra sist tillverkade i Mexiko 2003 och med en körsträcka på bara några mil – stannar kvar i Sverige. En köpare betalade nästan dubbelt så mycket som det uppskattade värdet och slutpriset blev 1,1 miljoner kronor.
Ett världsunikt museum har splittrats men förhoppningsvis dyker några av bilarna upp i andra museisammanhang. Andra kanske kommer ut på vägarna igen.
Se alla resultat på www.bilwebauctions.com
– Mellan en fjärdedel och en tredjedel av bilarna gick utomlands, berättar Michael Luft på Bilweb Auctions. En holländare köpte 12 bilar och en tysk slog till på fyra stycken. Museets VW 411 gick till Chile!
De tidiga folkorna gick högst. En renoverad -49:a drog in en halv miljon och de tidiga 50-talarna låg alla över 300 000 kronor. Bara ett fåtal av det 50-tal VW Typ 1 som såldes hamnade under 100 000 kronor. Lägst bland originalbilarna gick en ljusblå -71:a för 77 000 kronor.
Även andra Volkswagenmodeller inbringade stora summor. Den 1500 Variant som Klassiker hade på omslaget till nummer 5/2018 gick för 330 000 kronor. Men så hade den bara gått 300 mil sedan ny.
En VW 181 som enligt uppgift ägts av Försvarsmakten för utprovning och som hara gått lite över 4 000 mil stannade på 137 000 kronor och en isblå 412 Variant med automatlåda gick för 130 000 kronor.
– Nästan alla bilarna nådde sitt reservationspris under auktionen, säger Michael Luft. Och de som inte gjorde det är vi på gång att sälja nu efter auktionen. Totalt fick vi in nästan 12 miljoner kronor för samlingen.
Ett fåtal vattenkylda Volkswagen såldes också och nog blir man grön av avund på den som köpte en av få Volkswagen Rabbit som finns i Sverige – Golf på amerikanska. Slutpris 65 000 kronor.
Sveriges yngsta Volkswagen Typ 1 – en av de allra sist tillverkade i Mexiko 2003 och med en körsträcka på bara några mil – stannar kvar i Sverige. En köpare betalade nästan dubbelt så mycket som det uppskattade värdet och slutpriset blev 1,1 miljoner kronor.
Ett världsunikt museum har splittrats men förhoppningsvis dyker några av bilarna upp i andra museisammanhang. Andra kanske kommer ut på vägarna igen.
Se alla resultat på www.bilwebauctions.com
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.