Det är 1980 och Volkswagen inleder decenniet med en innovativ finess - flera år före sin tid!
Bränsleförbrukning och ekonomi var två ord växte sig allt starkare under åren som ledde mot åttiotalet.
Miljömedvetenhet och hot om energibrist, sinande oljekällor tvingade fram lösningar mot allt energisnålare varor.
Främst i skottlinjen var såklart bilen.
Hos Volkswagen tog man problemen på största allvar och i slutet av 1980 lanserade man Formel E.
Miljömedvetenhet och hot om energibrist, sinande oljekällor tvingade fram lösningar mot allt energisnålare varor.
Främst i skottlinjen var såklart bilen.
Hos Volkswagen tog man problemen på största allvar och i slutet av 1980 lanserade man Formel E.
Formel E fanns från 1981 års model att få i princip genom hela Volkswagens register - Polo, Derby, Golf, Jetta, Passat och Santana.
Hos Polo och Derby blev Formel E dock en kortlivad historia. Nya generationen kom ut hösten 1981 och Formel E fick inte följa med där.
Kompressionen höjdes, man gjorde utväxlingen lägre och växlarna längre.
Rakt i synfältet bland instrumenten satt en ekonomimätare. Den hade en pil som tändes när bilen tyckte det var mest ekonomiskt att växla.
Hos Polo och Derby blev Formel E dock en kortlivad historia. Nya generationen kom ut hösten 1981 och Formel E fick inte följa med där.
Kompressionen höjdes, man gjorde utväxlingen lägre och växlarna längre.
Rakt i synfältet bland instrumenten satt en ekonomimätare. Den hade en pil som tändes när bilen tyckte det var mest ekonomiskt att växla.
Ett - två -tre - E!
De större Passat och Santana begåvades med ytterligare en finess - världen första automatiska start/stopfunktion!
De större Passat och Santana begåvades med ytterligare en finess - världen första automatiska start/stopfunktion!
Det här var en funktion Volkswagen hade laborerat med redan 1972 - nu ansågs världen vara mogen för den.
Man aktiverade den med knappen på spaken och startade om bilen igen med kopplingen. Samma system som vi känner igen på många bilar idag.
På utsidan hade man arbetat lite extra med aerodynamiken. Ändringarna var sublima - men effektiva.
Med Formel E utlovades det upp till 22% mindre bränsleåtgång i stadstrafik!
Hur innovativt och banbrytande det här var blev Formel E ingen framgång.
Med start/stoppfunktionen fick startmotorn slita hårt, och slets fort ut. Systemet var inte heller helt pålitligt. Garantibyten, felsökningar och åtgärder ansågs bli för dyrt för att fortsätta med.
Formel E fanns bara med fram till och med 1983 - men delar av det kom att leva vidare på de flesta VAG-bilar ändå..
Man aktiverade den med knappen på spaken och startade om bilen igen med kopplingen. Samma system som vi känner igen på många bilar idag.
På utsidan hade man arbetat lite extra med aerodynamiken. Ändringarna var sublima - men effektiva.
Med Formel E utlovades det upp till 22% mindre bränsleåtgång i stadstrafik!
Hur innovativt och banbrytande det här var blev Formel E ingen framgång.
Med start/stoppfunktionen fick startmotorn slita hårt, och slets fort ut. Systemet var inte heller helt pålitligt. Garantibyten, felsökningar och åtgärder ansågs bli för dyrt för att fortsätta med.
Formel E fanns bara med fram till och med 1983 - men delar av det kom att leva vidare på de flesta VAG-bilar ändå..
Formel E fanns även att få till Audi 80 och 100 under 1981.
På dessa fick man ett lite skrytigare emblem med.
På dessa fick man ett lite skrytigare emblem med.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.