Nästa artikel
Volkswagens moderna tider
Kolla på K70!

Volkswagens moderna tider

Publicerad 18 maj 2022
Med lånegods från NSU började Volkswagen att ta sig in i den nya tiden; boxerns dagar kunde börja räknas.

Bilen som ingenjören Ewald Praxl och formgivaren Claus Luthe delade vårdnaden om visades som NSU-prototyp 1969 – men när VW:s interna kvarnar malt var det som en Volkswagen den gick i produktion i augusti 1970. Äntligen en modern bil, sa man i Wolfsburg. I Neckarsulm höll man sig för skratt. Fast även om märket gick i graven levde fordonstillverkning kvar i staden där de två floderna möts.

Med facit i hand vet vi att K70 aldrig blev någon milstolpe i Volkswagens försäljningshistoria men den öppnade dörrarna, för ny teknik och för att släppa i väg det luftkylda arvet i riktning mot pension. I broschyrmaterialet är Volkswagen inte sena att påpeka den moderna konstruktionen, med överliggande kamaxel, fjäderben, kuggstångsstyrning och individuell bakvagnsupphängning.

Två varianter erbjöds först, båda på 1,6 liter: En på 75 hk och en på 90 hk. 1973 kom den förstorade versionen på 1,8 liter i K70 LS, med jämna 100 hk i effekt.

Läs mer om Volkswagen K70 i senaste numret av Klassiker, tillsammans med många andra intressanta och spännande bilar. Tidningen finns i din butik – eller så köper du tidningen här och får hem den med posten.

Klassiker 5.2022 - med Kontrollmärke och P-skiva

Ur innehållet:

Ögonblicket Var ställde jag cykeln?
Ett Stockholm i så snabb förvandling att det nästan syns fastän det är en stillbild från 1950. 

Mercedes-Benz 350 SL 1971
Ett självsäkert fejs som dök upp 1971 och höll stilen i 18 år. Vi kör en 350 SL av första årsmodellen. 

Köp rätt spårsändare!
Om du har GPS-spårsändare så sänker en del försäkrings­bolag självrisken till noll kronor vid stöld. 

Automobilia Porsche 356
Broschyrer, böcker, samlarkort och annat skoj som handlar om Porsche 356. 

63 överkomliga klassiker
En varning är på sin plats. Om du läser den här artikeln kan du få helt nya Blocket-sökningar!

Riley Elf 1962
Inte snabbast, men lyxigast! I BMC:s yviga modellprogram var en exklusiv version av Minin en självklarhet. 

Här har du mitt billiv!
Christer och Agneta delar med sig ur sitt fotoalbum med bilar. Vilken härlig blandning!

Dokument Volvo 66
Volvos minsta modell föddes som en Daf. Det blev fem årsmodeller och 117 022 tillverkade exemplar. 

Våra Klassiker
Mårten får in en Bug i systemet – Bond Bug. Claes räknar på hur många Saab han kan köra samtidigt. Jon provkör Peugeot och Fredrik hittar rost i sin Volvo!

Läsarnas Klassiker 
Göran gillar att köra sin Opel Kadett GSi. Anders fixade en superutrustad Volvo 145 och Janne helrenoverade en Porsche 912 Targa. 

Fixa själv Strombergförgasare
Inget rassel i pipan om bilen ska gå bra. Häng med när Jon Remmers renoverar förgasarna på en Triumph TR6.

Evenemangskalender
Nu drar det igång på riktigt! Missa inget kul – hårdplugga vår evenemangskalender!

Broschyren Volkswagen K70
1970-talet kändes otroligt modernt när man höll i brochyren till Volkswagens nya modell. 

Guru Bil- och Industribromsar
Firman som får allt att stanna! Hissar, rulltrappor och så förstås bilar och motorcyklar.

Toyota Supra 3.0 Turbo 1989
Teknik i framkant, grundsolid pålitlighet och alldeles underbart snabb!

På gatan Körigt i centrum
Trafiken på Storgatan i Luleå står stilla. Vilken tur för oss så att vi hinner detaljstudera allt som kommer på gatan!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.