![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-05/K70_gr%C3%B6n71%20kopiera.jpg?itok=_KJHBnZi)
Bilen som ingenjören Ewald Praxl och formgivaren Claus Luthe delade vårdnaden om visades som NSU-prototyp 1969 – men när VW:s interna kvarnar malt var det som en Volkswagen den gick i produktion i augusti 1970. Äntligen en modern bil, sa man i Wolfsburg. I Neckarsulm höll man sig för skratt. Fast även om märket gick i graven levde fordonstillverkning kvar i staden där de två floderna möts.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-05/k70_genomskar73.jpg?itok=JUG3xCHD)
Med facit i hand vet vi att K70 aldrig blev någon milstolpe i Volkswagens försäljningshistoria men den öppnade dörrarna, för ny teknik och för att släppa i väg det luftkylda arvet i riktning mot pension. I broschyrmaterialet är Volkswagen inte sena att påpeka den moderna konstruktionen, med överliggande kamaxel, fjäderben, kuggstångsstyrning och individuell bakvagnsupphängning.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-05/k70_brada1.jpg?itok=nGxP_H3X)
Två varianter erbjöds först, båda på 1,6 liter: En på 75 hk och en på 90 hk. 1973 kom den förstorade versionen på 1,8 liter i K70 LS, med jämna 100 hk i effekt.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-05/k70_fyrafarger.jpg?itok=LrT-7UjO)
Läs mer om Volkswagen K70 i senaste numret av Klassiker, tillsammans med många andra intressanta och spännande bilar. Tidningen finns i din butik – eller så köper du tidningen här och får hem den med posten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.