Med kompressorteknik förpassade Volkswagen Golf G60 sin egen anfader Golf GTi till en liten prick i backspegeln.
På åttiotalet hade turbon slagit igenom på bred front. Volkswagen hade en hel del turbomodeller i listan men kände att det var dags att ta det ett steg till.
Innan turbons intåg var det kompressor som gällde om man ville sätta fart på saker. Fördelen med kompressorn är att den arbetar redan från tomgång och uppåt i registret. Nackdelen var att kompresorer förr var dels skrymmande och tog en hel del effekt för att driva runt sig själv.
Turbon var liten och smidig, men med ett smalt register - den behövde höga varv för att komma till sin rätt.
Volkswagens ingenjörer tog tag i saken och tog fram en liten smidig kompressor, den kallade man för G-lader.
Första bilen som fick bli försökskanin för G-lader var Volkswagen Polo. Under 1986 kom Polo G40 och den lilla bilen visade sig kunna hålla hyfsat jämna steg med diverse Porschar och liknande. I augusti 1988 debuterade den större G60 och den gick att få i Passat och Golf. Lite senare kom även den nya Corrado med G60.
Med en G60 monterad på 1,8-litersmotorn blev Golfen en rapp sak. 0-100 avverkades på 7,8 sekunder, toppfart angavs till 216km/h.
Men i bakgrunden fanns Volkswagen Motorsport, och dom gnuggade redan händerna ivriga att sätta tänderna i Golf G60.
Hos det gänget förvandlade man den till den ultimata Golfen. Motorn fick en 16-ventilerstopp och man pillade lite på G-ladern för bättre andning. Den här versionen fick även Volkswagens Syncro fyrhjulsdrift.
Den ultimata Golfen kallades för G60 Limited. Prestandan blev med tidens mått svindlande. Golf Limited gjorde 0-100 på 6,4 sekunder och kunde nå hela 250 km/h!
På utsidan var det inte mycket som skvallrade om att detta var ett krutpaket. Spoiler och små skärmbreddare i plast. I grillen och på bakluckan satt ett litet blått emblem. Det här var en sleeper från fabrik.
Nu var det här bara en begränsad serie, prislappen satte även stopp för någon större köprusch. Med häftiga 70500 D-mark var den mer än tre gånger så dyr som en Golf GTi!
Volkswagen Golf G60 Limited byggdes bara i 71 exemplar. Det kom att dröja 15 år innan Volkswagen kom med en bil som matchade dessa prestanda. Det var Golf R32 som kom 2003.
Innan turbons intåg var det kompressor som gällde om man ville sätta fart på saker. Fördelen med kompressorn är att den arbetar redan från tomgång och uppåt i registret. Nackdelen var att kompresorer förr var dels skrymmande och tog en hel del effekt för att driva runt sig själv.
Turbon var liten och smidig, men med ett smalt register - den behövde höga varv för att komma till sin rätt.
Volkswagens ingenjörer tog tag i saken och tog fram en liten smidig kompressor, den kallade man för G-lader.
Första bilen som fick bli försökskanin för G-lader var Volkswagen Polo. Under 1986 kom Polo G40 och den lilla bilen visade sig kunna hålla hyfsat jämna steg med diverse Porschar och liknande. I augusti 1988 debuterade den större G60 och den gick att få i Passat och Golf. Lite senare kom även den nya Corrado med G60.
Med en G60 monterad på 1,8-litersmotorn blev Golfen en rapp sak. 0-100 avverkades på 7,8 sekunder, toppfart angavs till 216km/h.
Men i bakgrunden fanns Volkswagen Motorsport, och dom gnuggade redan händerna ivriga att sätta tänderna i Golf G60.
Hos det gänget förvandlade man den till den ultimata Golfen. Motorn fick en 16-ventilerstopp och man pillade lite på G-ladern för bättre andning. Den här versionen fick även Volkswagens Syncro fyrhjulsdrift.
Den ultimata Golfen kallades för G60 Limited. Prestandan blev med tidens mått svindlande. Golf Limited gjorde 0-100 på 6,4 sekunder och kunde nå hela 250 km/h!
På utsidan var det inte mycket som skvallrade om att detta var ett krutpaket. Spoiler och små skärmbreddare i plast. I grillen och på bakluckan satt ett litet blått emblem. Det här var en sleeper från fabrik.
Nu var det här bara en begränsad serie, prislappen satte även stopp för någon större köprusch. Med häftiga 70500 D-mark var den mer än tre gånger så dyr som en Golf GTi!
Volkswagen Golf G60 Limited byggdes bara i 71 exemplar. Det kom att dröja 15 år innan Volkswagen kom med en bil som matchade dessa prestanda. Det var Golf R32 som kom 2003.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.