Bild
Nästa artikel
Överladdat

Volkswagens vassaste - Golf G60 Limited

Publicerad 2022-04-05 07:12 (uppdaterad 2022-04-08 18:19)
Med kompressorteknik förpassade Volkswagen Golf G60 sin egen anfader Golf GTi till en liten prick i backspegeln.

På åttiotalet hade turbon slagit igenom på bred front. Volkswagen hade en hel del turbomodeller i listan men kände att det var dags att ta det ett steg till.
Innan turbons intåg var det kompressor som gällde om man ville sätta fart på saker. Fördelen med kompressorn är att den arbetar redan från tomgång och uppåt i registret. Nackdelen var att kompresorer förr var dels skrymmande och tog en hel del effekt för att driva runt sig själv.
Turbon var liten och smidig, men med ett smalt register - den behövde höga varv för att komma till sin rätt.
Volkswagens ingenjörer tog tag i saken och tog fram en liten smidig kompressor, den kallade man för G-lader. 
Första bilen som fick bli försökskanin för G-lader var Volkswagen Polo. Under 1986 kom Polo G40 och den lilla bilen visade sig kunna hålla hyfsat jämna steg med diverse Porschar och liknande.  I augusti 1988 debuterade den större G60 och den gick att få i Passat och Golf. Lite senare kom även den nya Corrado med G60.
Med en G60 monterad på 1,8-litersmotorn blev Golfen en rapp sak.  0-100 avverkades på 7,8 sekunder, toppfart angavs till 216km/h. 
Men i bakgrunden fanns Volkswagen Motorsport, och dom gnuggade redan händerna ivriga att sätta tänderna i Golf G60.
Hos det gänget förvandlade man den till den ultimata Golfen.  Motorn fick en 16-ventilerstopp och man pillade lite på G-ladern för bättre andning. Den här versionen fick även Volkswagens Syncro fyrhjulsdrift. 
Den ultimata Golfen kallades för G60 Limited. Prestandan blev med tidens mått svindlande. Golf Limited gjorde 0-100 på 6,4 sekunder och kunde nå hela 250 km/h!
På utsidan var det inte mycket som skvallrade om att detta var ett krutpaket. Spoiler och små skärmbreddare i plast. I grillen och på bakluckan satt ett litet blått emblem. Det här var en sleeper från fabrik.
Nu var det här bara en begränsad serie, prislappen satte även stopp för någon större köprusch. Med häftiga 70500 D-mark var den mer än tre gånger så dyr som en Golf GTi!
Volkswagen Golf G60 Limited byggdes bara i 71 exemplar. Det kom att dröja 15 år innan Volkswagen kom med en bil som matchade dessa prestanda. Det var Golf R32 som kom 2003.

Läs mer om Golf II GTI i Klassiker 10/2021!

I årets sista nummer får du hänga med på en resa i polisens gamla Amazonkombi med dolda utryckningsljus och lära dig att köra T-Ford. Det är roligare än du tror! Dessutom bjuder vi på Golf GTI, Citroën Méhari, Opel Manta och Vespa 400. Missa inte heller reportaget om hur man fick fram bilarna till Netflix-serien Den osannolika mördaren.


Ögonblicket En ny Saab, tack!
Färgglatt hos Saab-återförsäljaren i Malmö. Men vad ska vi välja – en V4 eller kanske en 99?

Volkswagen Golf II GTI
Urmodellen har varit en självklar klassiker länge nu. Men efterträdaren är minst lika kul. Vi kör två toppexemplar – en tidig med åtta ventiler och en 16V! 

Broschyren Illustratörerna AF VK
Både världen och bilarna blev lite vackrare när Art Fitzpatrick och Van Kaufman illustrerade åt General Motors.

Nya turer om avfall
Tack vare en gedigen och samlad insats ser det lite ljusare ut för importörer och exportörer av renoveringsobjekt. 

Återöppnat i Fredericia
När klassikermässan på Jylland öppnade igen efter två års uppehåll var det feststämning. Klassiker var där!

Automobilia Turist javisst!
Ett emaljerat bevis i grillen på att Brennerpasset hade bemästrats – det är klart att man vill ha ett sådant.

Sverigeresan Amazon 122S Kombi i Dalarna
Vi kartlägger metodiskt ladufynd med hjälp av Länstrafikgruppens gamla civilspanare. Under cover!

Vespa 400 1959
Ett fjärde hjul var ett av försäljningsargumenten när Piaggio lanserade sin nya småbil. 

Moped Mustang TT
Trelleborgbaserade Mustang plockade ihop en riktig tuffing när de skapade TT. Motor från Zündapp!

Tystnad, tagning – åttiotal!
Bilarna var centrala när inspelningen av Netflixserien om Palmemordet skulle ske på den verkliga brottsplatsen.

Opel Manta 1.9 1977
André tvekade inte när den osannolikt fina Berlinettan dök upp i annonsflödet. 

Klassikerguiden T-Ford
En T-Ford har aldrig känts som ett fräschare klassikerval än nu! Köp och kör – om du vågar!

Våra Klassiker
Patient 106 återfår glansen, Carl gläds åt en Alfa Giulietta Spider som bara går bättre och Fredrik ritar bilar.  

Läsarnas Klassiker
En äkta New York-taxi, en stilfull Mercedes-coupé och en ovanlig Toyota. Dessutom en Volvo-skonad BMW 523i. 

Fixa själv Unimog med mer plats 
Inget verkar omöjligt för Julle. När han har bestämt att det behövs mer utrymme i Unimog-hytten så blir det så. 

Citroën Méhari 1982
Frisk luft och frisk lutning – det strandgladaste 2CV-derivatet passar väldigt bra på Gotland.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.