Klassikerläsarna har sagt sitt – Årets Klassiker 2020 är en av världens första Volvo 142:or! Vi gratulerar inte bara Thomas Näsström med chassinummer 007 utan även de läsare som vunnit fantastiska priser! Är du en av dem?
Rätt modell, rätt exemplar och rätt skick – det är sällan allt stämmer. Men Thomas Näsströms petrenoverade Volvo 142S kryssar i alla rutor. Kanske var det därför som en stor majoritet av alla som röstade på Årets Klassiker 2020 valde den.
– Åh vad roligt, säger Thomas när vi berättar att hans bil har vunnit. Inte bara för mig utan också för alla som gillar Volvos 140-serie!
Thomas menar att det är först under de senaste tio åren som modellen verkligen accepterats bland Volvoentusiaster, länge gick gränsen vid Amazon. Volvo 140 var mer en bruksbil.
När Thomas köpte den röda Volvo i slutet av 1990-talet låg han definitivt i framkant. Han hade spanat efter ett tidigt exemplar i flera år och när chassinummer 7 kom ut på annons slog han till direkt. Thomas var dessutom förutseende nog att samla på sig ordentligt med nya reservdelar till en helrenovering, grejer som idag är extremt svåra att få tag i.
Det tillverkades bara 1 500 stycken Volvo 142 av 1967 års modell och samtliga var S-versionen med dubbla SU-förgasare överväxel. Chassinummer 007 registrerades i juni 1967 och förste ägare var en skogsarbetare från Jämtland.
Renoveringen påbörjades ganska kort efter inköpet och har pågått i omgångar, så som det ofta blir. Lackering och hopmontering påbörjades 2018 och Thomas hade mycket hjälp av en kompis i 140-klubben där han är mycket aktiv. Bilen blev färdig våren 2019.
Detaljnivån på renoveringen är imponerande – Thomas har inte lämnat något åt slumpen vad gäller exempelvis glanstal, gummidetaljer eller skruvskallar. Än så länge har han inte hunnit köra med bilen så mycket men hoppas att det blir mer sommaren 2020.
Utöver den oändliga äran och en blänkande pokal får Thomas ett presentkort på Verktygsboden för 5 000 kronor – Klassiker gratulerar till vinsten!
Årets Klassiker 2020 – topp fem
Volvo 142S 1967 19,2%
MGA 1600 Mk II 1961 13,6%
Saab 900 Turbo 1981 12,9%
Ford Granada Ghia 1977 10,9%
Renault 4 Super 1963 10,1%
Rekorddeltagande i omröstningen!
Det är nionde gången som Årets Klassiker koras och aldrig har så många Klassikerläsare varit med och röstat som i år. Länge såg det ganska jämnt ut i toppen men när slutdatumet närmade sig drog Volvo 142:an ifrån både MGA och Saab 900 Turbo med besked. Alla som röstade var samtidigt med i utlottningen av en rad fantastiska priser från Verktygsboden och Klassiker.
Vinnande läsare
1:a pris
Verktygsvagn Heavy Duty XL.
Per Zackrisson, Aneby
2:a pris
Verktygsvagn med verktyg, 277 delar.
Jan Zingmark, Enköping
3:e pris
Verktygsvagn med tumverktyg 143 delar.
Jens Andersson, Kristinehamn
4-10:e pris
Prenumeration på 10 nummer av Klassiker.
Peter Andersson, Sorunda
Robert Rautio, Säter
Marcus Bengtsson, Ljungskile
Andy Nordlander, Stöde
Reine Wulff, Veinge
Christian Clasén, Katrineholm
Patrik Evergreen, Tollarp
– Åh vad roligt, säger Thomas när vi berättar att hans bil har vunnit. Inte bara för mig utan också för alla som gillar Volvos 140-serie!
Thomas menar att det är först under de senaste tio åren som modellen verkligen accepterats bland Volvoentusiaster, länge gick gränsen vid Amazon. Volvo 140 var mer en bruksbil.
När Thomas köpte den röda Volvo i slutet av 1990-talet låg han definitivt i framkant. Han hade spanat efter ett tidigt exemplar i flera år och när chassinummer 7 kom ut på annons slog han till direkt. Thomas var dessutom förutseende nog att samla på sig ordentligt med nya reservdelar till en helrenovering, grejer som idag är extremt svåra att få tag i.
Det tillverkades bara 1 500 stycken Volvo 142 av 1967 års modell och samtliga var S-versionen med dubbla SU-förgasare överväxel. Chassinummer 007 registrerades i juni 1967 och förste ägare var en skogsarbetare från Jämtland.
Renoveringen påbörjades ganska kort efter inköpet och har pågått i omgångar, så som det ofta blir. Lackering och hopmontering påbörjades 2018 och Thomas hade mycket hjälp av en kompis i 140-klubben där han är mycket aktiv. Bilen blev färdig våren 2019.
Detaljnivån på renoveringen är imponerande – Thomas har inte lämnat något åt slumpen vad gäller exempelvis glanstal, gummidetaljer eller skruvskallar. Än så länge har han inte hunnit köra med bilen så mycket men hoppas att det blir mer sommaren 2020.
Utöver den oändliga äran och en blänkande pokal får Thomas ett presentkort på Verktygsboden för 5 000 kronor – Klassiker gratulerar till vinsten!
Årets Klassiker 2020 – topp fem
Volvo 142S 1967 19,2%
MGA 1600 Mk II 1961 13,6%
Saab 900 Turbo 1981 12,9%
Ford Granada Ghia 1977 10,9%
Renault 4 Super 1963 10,1%
Rekorddeltagande i omröstningen!
Det är nionde gången som Årets Klassiker koras och aldrig har så många Klassikerläsare varit med och röstat som i år. Länge såg det ganska jämnt ut i toppen men när slutdatumet närmade sig drog Volvo 142:an ifrån både MGA och Saab 900 Turbo med besked. Alla som röstade var samtidigt med i utlottningen av en rad fantastiska priser från Verktygsboden och Klassiker.
Vinnande läsare
1:a pris
Verktygsvagn Heavy Duty XL.
Per Zackrisson, Aneby
2:a pris
Verktygsvagn med verktyg, 277 delar.
Jan Zingmark, Enköping
3:e pris
Verktygsvagn med tumverktyg 143 delar.
Jens Andersson, Kristinehamn
4-10:e pris
Prenumeration på 10 nummer av Klassiker.
Peter Andersson, Sorunda
Robert Rautio, Säter
Marcus Bengtsson, Ljungskile
Andy Nordlander, Stöde
Reine Wulff, Veinge
Christian Clasén, Katrineholm
Patrik Evergreen, Tollarp
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.