När Volvo 164 premiärvisades på Parissalongen hösten 1968 var det den första sexcylindriga Volvon sedan PV800-serien som lades ner 1958. Men det här var ingen taxi, nu skulle Volvo ta ett steg uppåt och bli en tillverkare av prestigebilar.
Från vindrutan och bakåt delade 164 kaross med 144 men för att den sexcylindriga B30-motorn skulle få plats var axelavståndet 10 centimeter längre. Fronten hade också en helt egen design som påminde om bland annat Wolseley.
Volvo 164 tillverkades enbart som fyradörrars sedan trots att en kombiversion borde legat nära till hands. Tidningar som Vi Bilägare och amerikanska Road & Track skrev att Volvo borde tillverka modellen men det fanns flera skäl till att det aldrig blev så.
Fler versioner av en bil med en udda hjulbas hade komplicerat produktionen i Torslandafabriken och – mer avgörande – ansågs prestigen på Volvos lyxmodell dras ner om den fanns i en herrgårdsvagnsversion.
Att behovet och önskan om en Volvo 165 fanns visade både karossmakare och privatpersoner genom att snickra ihop egna versioner. Över hela världen byggdes och byggs fortfarande bilar med den imposanta fronten och den starka motorn från 164 och den praktiska kombibakdelen från 145.
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.