Bild
Nästa artikel
Orange glädje

Volvo 244 blev Årets Klassiker!

Publicerad 10 februari 2012 (uppdaterad 17 december 2013)
När läsarna fick rösta fram Årets Klassiker 2011 vann en av 1970-talets tydligaste bilar, dessutom i en färg som för oss raka vägen tillbaka till 1978! Johan Falcks Volvo 244 DL.

Klassikers läsare har sagt sitt. I konkurrens med bland andra Porsche, Alfa Romeo, Tatra och Ford Mustang blev det en orange Volvo 244 med jättestötfångare och brun inredning som tog hem segern.

Vi bad i nummer 10/2011 våra läsare att bland tolv bilar i 2012 års Klassikerkalender utse ”Årets Klassiker” och trots att det fanns en risk att vinna redaktionens Austin Allegro på kuppen, var det många som ville göra sin röst hörd.

Aldrig har intresset för en läsartävling i Klassiker varit så stort och redaktionen var inte helt förberedd på den flod av svar som kom in. Postsäck efter postsäck tömdes framför våra fötter och mailboxen fylldes på i en aldrig sinande ström.

När allt var färdigräknat stod det klart att Volvon med en knapp – men tydlig – marginal tagit hem segern. Som tvåa kom en bil som i många stycken är Volvons totala motsats; Jerry Pijaks Tatra T600 Tatraplan. På tredje plats hamnade P-O Lindroths Studebaker Lark Daytona Wagonaire.

Johan Falck från Uppsala köpte sin Volvo 244 DL för 1 500 kronor hösten 2007. Körbar, komplett och ganska orostig men inte besiktigad på många år. Och orange – vilket var avgörande. Johan hade nämligen redan en 1800 ES och en 245 i samma kulör, Volvo 113.

Riktigt vad han skulle med bilen till hade han inte helt klart för sig från början men hösten 2010 hade han bestämt sig; 244:an skulle renoveras. Det klarade Johan tack vare god planering på bara några månader och exakt hur det gick till berättade vi i Klassiker 8/2011. Resultatet blev fantastiskt även om Johan själv kallar det för en ”bruksrenovering”.

– Jag ville ha en bil som jag vågar använda, säger Johan.

Att han inte har några problem med att köra Volvon till Klassikers fotostudio i Älvsjö söder om Stockholm i januarimodden bevisar att det verkligen stämmer.

På plats blir han fotograferad och får ta emot Klassikers hyllningar, en skiftnyckelsats och en original verkstadshandbok skänkta av GKG Reservdelar i Stockholm och förstås en blomsterkvast.

Uttrycket folkvald har väl aldrig känts mer träffande.

Foto: Simon Hamelius

Klassikers redaktionssekreterare Claes Johansson gratulerar Johan Falck. Som belöning får Johan, förutom Klassikers hyllningar, en skiftnyckelsats och en original verkstadshandbok från GKG Reservdelar i Stockholm och förstås en blomsterkvast.

Volvo 240 var Sveriges mest sålda bil tio år i rad (1975-1984) och tillverkades ända fram till 1993. Inte konstigt att den gjort intryck.

Relaterade dokument

Så placerade sig bilarna i omröstningen bland 12 utvalda exemplar.

1. Volvo 244 DL
2. Tatra T600 Tatraplan
3. Studebaker Lark Daytona Wagonaire
4. Ford Escort RS 2000
5. Alfa Romeo 1600 Giulia Super
6. VW Typ 1
7. Honda Civic
8. Messerschmitt KR200
9. Ford Mustang
10. Porsche 911 Targa
11. Mercedes 200 Taxi
12. Ford F-100 Pickup

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.