Volvo 343 stod inte först i kön hos de stora styling och trimfirmorna om man säger så.
Men genom Volvos försäljningschef i Västtyskland Dieter Laxy så fick Oettinger i uppdrag att göra nåt kul av den. Dom var och är än idag annars kända för trim och tuning av Volkswagen, Audi och Porschebilar.
Första åtgärden - mer effekt såklart. Med en ny vevaxel ökades volymen till 1,6 liter ur B14-motorn. Det samt lite modifikationer av topplock och större förgasare gav i slutändan 90 hästkrafter
0-100 gick på 12, 5 sekunder. Nu låter inte det så mycket men klart piggare än originalets 70 hästar och 0-100 siffra på dryga 16 sekunder.
Vidare fick Oettinger-Volvon ett sportavgassystem samt spoilers som sig bör. Bakspoilern fanns redan på hyllan för den använde Oettinger till sina Sciroccos.
Utsidan dekorerades vidare med sportfälgar och stripes. Färgvalen begränsades till två - röd metallic eller silver metallic.
Inuti sattes en överdragsklädsel och en varvräknare hittade in bland instrumenten.
Meningen var att skapa image runt Volvo 343 och för att understryka att Oettingers variant var riktigt sportig så skedde presentationen på Nürburgring inför press och allmänhet hösten 1978.
Oettinger 343 fanns i listan under 1979 och gjordes i en upplaga på 125 exemplar.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.