Premiärvisningen av Volvo 850 herrgårdsvagn skedde i Cannes i sydfrankrike. I likhet med föregångarna hade kombimodellen en närmast vertikal avslutning av karossen. En designnyhet var de utdragna vertikala bakljusen som täckte hela D-stolpen. Volvos chefsdesigner Jan Wilsgaard hade under utvecklingsarbetet en modell där de stora bakljusen kunde tas av för jämförelse.
Precis som sedanversionen av 850 fanns kombin årsmodell 1993 i två varianter. Det var dels den mer motorstarka GLT med en femcylindrig 20-ventilersmotor på 170 hk och så den billigare GLE modellen med en 10-ventilersversion av den femcylindriga motorn på 140 hk.
Ett halvår tidigare hade ett baksäte med trepunktsbälte på alla tre sittplatserna introducerats på kombimodellerna av Volvo 940/960. Volvo 850 herrgårdsvagn hade också trepunktsbälte även på mittplatsen och de tre sittplatserna hade alla nackskydd och bältena var integrerade i baksätet.
Att en stor Volvomodell skulle finnas i en kombiversion kan tas för självklart, men det var det inte vad gäller Volvo 850. Lars-Erik ”Ludde” Lundin som bland annat var produktchef för 850-serien har berättat för Klassiker att det fanns ett internt motstånd mot en kombimodell. Produktutvecklarna ansåg att Volvo 850 var för liten till måtten för att bli femdörrarsmodell.
Om 850 herrgårdsvagn skulle bli lönsam krävdes 35 000 sålda bilar per år, det blev som bäst nästan 100 000 exemplar! Kombin tjänade inte bara in stora pengar till Volvo, den fick också den prestigefyllda japanska utmärkelsen ”1994 Good Design Prize”.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.