Bild
Nästa artikel
Jubileumsbil

Volvo ECC 30 år

Publicerad 2022-01-26 07:00 (uppdaterad 2022-01-26 16:45)
För trettio år sedan visade Volvo vägen mot framtiden med en hybridbil
Volvo ECC var något  nytt, innovativt och vågat - både i form och teknik.

Utsidan - här lade man grunden till Volvos nya formspråk som växte fram under nittiotalet. Främst ser man dragen hosVolvo S80 som hade premiär några år senare. Men  tekniskt så var ECC baserad på Volvo 850. 

Men den hade inga stora likheter med 850 under skalet ändå. ECC stod för Environmental Concept Car och var en plugin-hybrid.  

Drivlinan konstruerades till största delen av Volvos växellådefabrik i Köping. De elektriska delarna och fick ABB uppdraget att skaffa fram. Samt något annt ABB är duktiga på - en turbinmotor. 

Uppsendeväckande nog valde man alltså en turbinmotor som reguljär drivkälla.  

 
Det kan tyckas varit ett märkligt val i ett fordon med miljö i fokus. Turbinmotorn är ju en ökänt törstig tingest.  
Men även om den slukar i sig bränsle så släpper den inte ut farligt mycket. Framför allt låga eller inga utsläpp av kväveoxider.

Förutom det är en turbinmotor relativt tyst och helt vibrationsfri.  

ECC kunde laddas antingen genom en sladd, eller via turbinmotorn. Vid färd laddades batterierna kontinuerligt. 
Man kunde också välja tre olika sätt att köra den på. Antingen ren eldrift , ren motordrift eller båda två ihop.  den var framhjulsdriven och elmotorn skötte alltid sista biten ut dit. 
På insidan - är det där en GPS? Nej, såpass långt framme var dom inte, den här kallades Dynaguide och var ett system främst för trafikinformation. 
Vidare är en hel del i interiören gjort i naturmaterial och konstmatieral som skal gå att återvinna.

Karossen gjordes i aluminium och den hade åkt många vändor i vindtunneln. Luftmotståndet  - CW-värdet var på imponerande låga 0,23.

Men det var ingen prestandabil på något sätt trots sin avancerade form och teknik. På ren eldrift gjorde den 0-100 på drygt 25 sekunder. Med lite knuff från tubinen så kunde det kapas till 12,5.  
Effekten låg totalt på 95 hästkrafter, elmotorns räckvidd var 14 mil och kombinerat var den totala sträckan drygt 67 mil.  

Men det räckte gott och väl till att visa bilens syfte. Hur vi skulle åka bil i framtiden enligt Volvo.  







 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.