När allt fler minibussar användes i taxiverksamhet kom Volvo 1988 med ett motdrag: Volvo 740 i sexdörrarsversion. Försäljningen överträffade snart alla förväntningar.
Att taxibilar skulle ha tre sätesrader och plats för uppemot åtta personer var normen när Volvo började tillverka särskilda modeller för taxibruk på 1930-talet. Efter att Volvo 830-serien lagts ner 1958 så dröjde det 20 år innan Volvo återigen tillverkade en åttasitsig bil lämpad för taxibruk: 245 Transfer. Någon sexdörrars taxibil hade Volvo aldrig tillverkat, idén var dock inte ny. Exempelvis fanns Mercedes-Benz 600 Pullman i en version med sex dörrar på 1960-talet.
I februari 1988 presenterade Volvo sin nya 80 cm förlängda version av 740. Den hade en extra sätesrad som var fast monterad och hade en ganska djup stoppning, även i ryggstödet. Sexdörrarsversionen hade till skillnad från en vanlig 740 GL klädsel i trikåplysch, automatisk nivåreglering och aluminiumfälgar. Sexdörrarsbilarna startade sitt liv som vanliga 740 och togs sedan till Yngve Nilssons Karosserifabrik i Laholm där de byggdes om.
När Volvo presenterade den nya sexdörrarsmodellen 1988 var förhoppningen att sälja 40-50 bilar varje år i Sverige. Det blev många fler, toppåret 1989 tillverkades 197 exemplar. När 740-serien ersattes med 940 fortsatte Nilssons med sexdörrarsbilar baserade på den. Yngve Nilssons Karosserifabrik hade tillgång till ett stort antal 900-seriebilar och tillverkningen kunde därför fortsätta ända till år 2000. Totalt tillverkades 840 stycken sexdörrars 740 och 940 mellan 1987 och år 2000.
I Klassiker nr 5/2020 kör vi Volvosamlaren Urban Jonssons Volvo 740 GL sexdörrars 1988. Den har ”bara” gått 49 000 mil. Vill du läsa mer om fenomenet sexdörrars Volvo 740 hittar du en länk till vår shop i början av artikeln.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.