Nästa artikel
Volymmodell
BMW

Volymmodell

Publicerad 19 november 2015 (uppdaterad 12 januari 2019)
Vid första anblicken ser det ut som en vanlig BMW 750iL, men något ser inte ut att stämma riktigt, eller?
BMW smidde planer på att göra den ultimata Autobahnkryssaren med något som inga konkurrenter hade, en V16-motor. I ett utslag av obegripligt tyskt skämtlynne kallade man det för projekt Guldfisk, och motorn började arbetas på under hösten 1987.

Redan i början av 1988 stod den klar att testas.  Det kom att bli en 6,7 liter stor motor med sexton cylindar i ett aluminiumblock. Inofficiell typbeteckning blev då BMW 767i, effekten låg på 408 hästar och gav 637 Nm vid 4 900 varv.

Dock kom inga BMW-köpare att få nöjet att susa fram bakom en sextoncylindrig maskin, utan guldfisksmotorn kom att stanna vid ett enda exemplar mer i ett egensyfte, för att visa vad man kunde bygga.

Bakifrån ser det mer egendomligt ut, luftintag och galler i bakstammen avslöjar att det är något fuffens med den här bilen.

Så börjar vi räkna under huven, en,två,tre,fyr... sju,åtta,nio...ähhh, en,två,tre,fyra,fem... fjorton,femton... SEXTON!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.