Mer av samma? Volkswagen 411 blev den sista luftkylda personbilen från Volkswagen. Chassimässigt rena familjeporschen men tyvärr inte motorer som riktigt matchade.
Allt lät så bra på telefon. Plåta Volkswagen Variant för de nya broschyrerna. Men reklamfotografen kände sig färdig. 1600 Variant gick väl an men den större 411 … Vilken konstig en. Här gällde det sannerligen att undvika grodperspektiv. Hur nu det skulle gå till!?
Redan vid premiären kunde man nog ana utmaningen. Typ 4 skulle inte få det lätt i livet. Självbärande chassi och ny kaross med två eller fyra dörrar lät som bra ingredienser – men den glosögda nosen, de kraftiga överhängen och det höga priset?
Dessutom spökade det tveksamma beslutet att fortsätta med luftkyld boxer. I ärlighetens namn handlade det kanske mest om placeringen. Med aktermonterad motor var den verkligen ingen storlastare – och det gällde även Variant som kom 1970.
411 var en helt ny bil. Och själva konstruktionen var inte alls dålig, kanske den bästa möjliga med svansmotor. Äntligen var tiden förbi när Volkswagen skulle svälja potthålen med hjälp av torsionsstavar. På 411 satt MacPherson fjäderben fram medan bakvagnen bestod av samma typ av upphängning med fyra drivknutar som hos Porsche 911.
Prestandamässigt var det inte lika sportigt. Första årsmodellen var ordentligt trött med bara 1,7-litersmotor på 68 hk.Senare kom dock 411E med 80 hk.1973 kom den faceliftade 412 med sänkt nos och så småningom 1,8-litersmotor på 85 hk. Men vad hjälpte det?
När produktionen av 411/412 stannade 1974 hade fabriken spottat ur sig 370 000 bilar. Inte mycket jämfört med Typ 3 som fram till 1973 tillverkades i drygt 2,5 miljoner exemplar.
Reklambilden är tagen 1971 när VW-koncernen gick i väntans tider. Bara två år senare presenterades Passat, som blev först ut i den nya modellserien med Golf och Scirocco.
En ny era var på väg!
Redan vid premiären kunde man nog ana utmaningen. Typ 4 skulle inte få det lätt i livet. Självbärande chassi och ny kaross med två eller fyra dörrar lät som bra ingredienser – men den glosögda nosen, de kraftiga överhängen och det höga priset?
Dessutom spökade det tveksamma beslutet att fortsätta med luftkyld boxer. I ärlighetens namn handlade det kanske mest om placeringen. Med aktermonterad motor var den verkligen ingen storlastare – och det gällde även Variant som kom 1970.
411 var en helt ny bil. Och själva konstruktionen var inte alls dålig, kanske den bästa möjliga med svansmotor. Äntligen var tiden förbi när Volkswagen skulle svälja potthålen med hjälp av torsionsstavar. På 411 satt MacPherson fjäderben fram medan bakvagnen bestod av samma typ av upphängning med fyra drivknutar som hos Porsche 911.
Prestandamässigt var det inte lika sportigt. Första årsmodellen var ordentligt trött med bara 1,7-litersmotor på 68 hk.Senare kom dock 411E med 80 hk.1973 kom den faceliftade 412 med sänkt nos och så småningom 1,8-litersmotor på 85 hk. Men vad hjälpte det?
När produktionen av 411/412 stannade 1974 hade fabriken spottat ur sig 370 000 bilar. Inte mycket jämfört med Typ 3 som fram till 1973 tillverkades i drygt 2,5 miljoner exemplar.
Reklambilden är tagen 1971 när VW-koncernen gick i väntans tider. Bara två år senare presenterades Passat, som blev först ut i den nya modellserien med Golf och Scirocco.
En ny era var på väg!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.