V4-motorer har inte varit så vanliga genom åren, men först att bygga en var troligen Walter Christie.
Saab är en av de mer kända och den motorn kom från Ford Taunus. AMC:s Mighty Mite jeep och ryska Luaz 969 drevs också av V4. Och innan dess byggde Lancia både V4- och V6-motorer.
Men först var nog Walter Christie som var en mycket innovativ ingenjör och racerbilskonstruktör i början av 1900-talet.
Hans första skapelse började byggas redan 1904 och utvecklades i ett par omgångar. Inför säsongen 1906 och deltagandet i den prestigefyllda Vanderbilt cup såg Christies racer ut så här.
En enorm V4 på tvären längst fram, sammanbyggd med växellådan som drev på framhjulen, extremt värre för över 100 år sedan alltså. V4-motorn sades lämna drygt 100 hästar men troligen mer, och var på hela 20,6 liter, alltså över 5 liter per cylinder!
Den 25:e maj 1904 sattes fartrekord med detta monster för bensindrivna bilar på Empire City i New York, fartrekordet löd på 164km/h. En annan innovativ detalj på bilen är däcken, Walter Christie hade patent på en ny typ av däck som man kunde byta utan attt behöva demontera hela hjulet. Fälgbana och däck kunde bytas kvickt under loppets gång, viktigt då punkteringar var mycket vanliga.
Men först var nog Walter Christie som var en mycket innovativ ingenjör och racerbilskonstruktör i början av 1900-talet.
Hans första skapelse började byggas redan 1904 och utvecklades i ett par omgångar. Inför säsongen 1906 och deltagandet i den prestigefyllda Vanderbilt cup såg Christies racer ut så här.
En enorm V4 på tvären längst fram, sammanbyggd med växellådan som drev på framhjulen, extremt värre för över 100 år sedan alltså. V4-motorn sades lämna drygt 100 hästar men troligen mer, och var på hela 20,6 liter, alltså över 5 liter per cylinder!
Den 25:e maj 1904 sattes fartrekord med detta monster för bensindrivna bilar på Empire City i New York, fartrekordet löd på 164km/h. En annan innovativ detalj på bilen är däcken, Walter Christie hade patent på en ny typ av däck som man kunde byta utan attt behöva demontera hela hjulet. Fälgbana och däck kunde bytas kvickt under loppets gång, viktigt då punkteringar var mycket vanliga.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.