På bilden poserar en tysk flygofficer med en Bugatti type 35, som hade sålts ny i Liege, Frankrike i maj 1928. Med all säkerhet såg den då inte alls ut så här. Vem som ansvarat för den märkliga karossen med de flamboyanta skärmarna som tillkommit senare är höljt i dunkel. Bilen är bevarad och återfinns i dag i museet i Mulhouse.
Det här fotot är högst troligt taget någonstans i norra Frankrike 1940, I bakgrunden står en kompressormatad Cord. Officeren har blivit "förlänad" Bugattin av Luftwaffe som belöning för sina insatser. Inte ovanligt att man delade ut stulet krigsbyte till förtjänstfulla officerare och det kan antas att Corden också rönt ett liknande öde.
Mannen bakom ratten är inte vem som helst, hans namn är Werner Mölders och var Tysklands främsta flygaress vid den här tiden. Han hade gått med i Luftwaffe redan 1934, anmälde sig frivillig till Kondorlegionen i Spanien 1938 och där tog han inte mindre än 15 luftsegrar. Vid slaget om Storbritannien blev han en av Spitfirepiloternas mest fruktade motståndare i skyn, när slaget var över hade han bättrat på sin meritlista till totalt 68 nedkämpade fiendeplan. I juli 1941 skördade han sin etthundrade luftseger och nu var det färdigfluget. Tyskland ansåg att hans propagandavärde var alldeles för stort, han var en folkhjälte med idolstatus på hemmaplan. Mölders befordrades till Överstelöjtnant och blev grounded. Ironiskt nog var det flygförbudet som kom att bli hans död. Den 22:a november samma år omkom han i en flygolycka utanför Breslau med en Heinkel He 111, där han var passagerare ombord.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.