Nästa artikel
Werners vackra Adria
Svar på nöten

Werners vackra Adria

Publicerad 28 oktober 2012 (uppdaterad 19 november 2012)
Som ni klurade ut så var det den sällsynta Steyr Adria TS från Österrike.

Tryck ner bromspedalen och håll kvar foten, sjunker pedalen kan det inne­bära ett läckage eller att luft tagit sig in ledningarna.

Hissa sedan upp bilen och be en vän att försöka snurra på varje hjul, detta kan avslöja en kärvande huvudcylinder eller bromsok och hjulcylindrar men även bromsslangar som svällt.


När bytte du förresten broms­vätskan senast? Med tiden drar vätskan till sig fukt och det försämrar egen­skaperna.

Upptäcks inga felaktigheter är det dags att ge sig ut på en provkörning. Välj ett lugnt vägparti utan trafik och inled bromstestet i lägre hastighet för att sedan gradvis öka upp till 50 km/h. Bromsa hårt, men aldrig så kraftigt att hjulen låser sig, och undersök om bilen drar åt något håll.

En bromssträcka på strax under 12 meter är godkänt vid en inbromsning från 50 km/h.


Ett alternativ är att utföra testet på en grusväg, spåren i marken kan avslöja mycket om bromskraftfördelningen mellan hjulen.

Vibrationer i ratten vid inbromsning kräver vidare undersökning. För att till slut testa parkeringsbromsen, lägg i den halvvägs och försök sedan att köra iväg på första växeln. Det ska gå väldigt trögt.

Gamma-64 var en annan design från Werner Hölbl baserad på NSU 1963.

den snygga OSI-Forden 20MTS här på genevesalongen 1967.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.