Nästa artikel
Zagatos Sexa
Italienskt

Zagatos Sexa

Publicerad 28 mars 2017
Alfa Romeo Zeta 6 byggdes bara i två och ett halvt exemplar.

Alfa Romeo har flera gånger haft nära samarbete med Zagato, som bland italienska designhus stått för det lite vildare, mer vågade och excentriska. Men i början av 80-talet saknade man nästan helt uppdrag, ingen vill ha flamboyanta former, Strikta linjer och mainstream gällde.

Zagatos nya chefsdesigner Giuseppe Mittino ville dock få till en ny specialare och flirtade in sig hos Alfa Romeo med ett par skisser på en 2+2 sportcoupé. Alfas ledning godkände förslaget, och beställde två prototyper från Zagato, som båda stod klara på Genevemässan 1983.

Det var två snygga bilar, fullt fungerande och närmast produktionsmässiga, och nästan ”normala” för att komma från Zagato. Den nätta aluminiumkarossen hade integrerade kofångare i absorberande gummi, mekaniken togs från GTV6. Planen var att denna skulle säljas som ett exklusivt komplement till GTV, men det stupade på mållinjen, på grund av finansiering. Den skulle bli för dyr, och man var fullt upptagen med en volymmodell, Arna.

 

Så det blev inget av den snygga Zetan, även om Zagato själva funderade på att ta den i produktion i egen regi, men det blev heller inget av, det saknades Lire för det helt enkelt. De två prototyperna finns och är fullt körbara än idag, den gröna är i privat ägo och den bruna i tryggt förvar hos Alfas museum. En kaross som hann byggas innan proppen drogs ur projekt Zeta 6, den finns idag i Nederländerna.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.