I oljekrisens fotspår kom en våg med nya bilar. Nu gällde det ekonomi och snålkörning. Vissa löste det med att förbättra motorer och aerodynamik - andra satsade på el.
Zagato hade föregått det hela en aning och presenterade sin Zele på Genevemässan redan 1972.
Dom var mest kända för sina extravaganta och spektakulära karosser på exklusiva bilar- Zele var så långt från det man bara kunde komma. Med en längd på knappt två meter och blott 134 cm bred var den minimalistisk på flera plan. Enkel, praktisk och inte ett uns mer än så.
Det var från början en designövning för hur en kompakt stadsbil skulle kunna te sig - men oljekrisen gjorde den till en fullt realiserbar bil - ett slags krispaket om man så vill. Zagato Zele började säljas under 1974.
Något mer kompakt gick inte att få. Den nästan fyrkantiga glasfiberkarossen satt på ett enkelt chassi uppbyggt av fyrkantsprofiler. I golvet satt fyra vanliga bilbatterier sammakopplade som drev en 1000w elmotor från Marelli bak. Hjulupphängningar och liknande togs från Fiat 500 och 127 samt rattstång från Fiat 124. Baklamporna hade ett lite exklusivare ursprung - nämligen Lancia Stratos!
I första versionen tog Zele dig varken långt eller snabbt. Med en toppfart på 40km/h hann man åka rätt länge för de sju milen laddningen räckte. Den hade en slags boost switch som tillfälligt kunde ge lite högre toppfart. Växellåda i egentlig mening fanns inte men en strömställare med fyra lägen fanns samt två 'växlingslägen' på gaspedalen. Detta gjorde att Zele fick två växlar bakåt. Lite senare kom en motor på 1500w och slutligen en på 2000 watt. Några batterier till trycktes i och nu ökades räckvidden åtta mil och bilen kunde komma upp i nästan 50km/h. Med batterier och alt vägde Zele bara blott 495 kilo.
EN hel del Zele såldes i USA. Där kallades dom Elcar istället. Elcar Corperation i Indiana erbjöd en förlängd fyrsitsig version dom kallade Wagonette. Det verkar dock bara stannat vid en prototyp.
Den totala produktion blev rätt blygsam - på två år gjordes ungefär 500 Zele. Även om prestanda och räckvidd låter skrattretande idag får man tänka på det här var rätt normala siffror för en elbil då. Liknande bilar som dök upp i pyttelilla klassen hade oftast en 50cc motor som inte gjorde jobbet bättre.
Zagato var kända för att tänja på gränserna. Trots Zele var så diametralt olikt allt annat dom gjort var det likväl en radikal bil på flera sätt. Extremt kompakt, minimalistisk, eldriven och satt i produktion.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.