Nästa artikel
British bonanza!
klassiker 3/2015

British bonanza!

Publicerad 17 mars 2015 (uppdaterad 8 juli 2015)
Ett sprakande samlarnummer i brittisk anda – varsågod! Nya Klassiker innehåller allt från British Leyland till Bentley, från Bristol till BMC, från Jensen till Jaguar, från Lotus till Land-Rover. Det engelska numret helt enkelt. 108 sidor. Köp två för säkerhets skull!
Ett centralt ord i den brittiska bilindustrins historia är ”om”. Om inte om hade varit hade bilmodellen X lyckats, tillverkaren Y inte gått under eller konstruktören Z revolutionerat hela branschen.
 
Det handlar om framåtblickande bilmodeller som floppade för att de lanserades för tidigt, om potentiella storsäljare som stoppades i sista sekunden, om företag som borde inrättat åtminstone någon form av kvalitetskontroll.
 
Med facit på hand är det lätt att se vilka misstag som gjordes och när. Vi älskar att berätta historierna som de borde ha slutat – om inte om hade varit. Tänk om Rover SD1 hade varit så bra som den såg ut, om Ferguson lyckats sätta sin fyrhjulsdrivna familjebil i produktion, om inte Rootes tvingats förlägga sin volymfabrik till Skottland av arbetsmarknadsskäl…
 
En del nöjer sig inte med att bara fundera på hur det kunde ha blivit, de försöker handgripligen förändra och förbättra historien. Ständigt ger sig nya människor på klassiska bilmodeller och bygger dem som de borde ha blivit från början. Med en motor som motsvarar chassit eller tvärtom, en inredning som inte faller i bitar redan i nybilshallen och bakluckor som faktiskt passar. I England sysselsätter industrin runt klassiska bilar mångmiljardbelopp årligen och det är inget som mattas av – tvärtom.
 
Alla dessa om i den brittiska bilindustrins historia har med åren blivit en styrka. Entusiasterna kan tycka att bilarna är hur usla som helst – de slutar inte gilla dem för det. Det finns ju en historia att berätta och misslyckanden är alltid mer intressanta än framgångar – mer mänskliga. Det gör bilarna i sig mer personliga.
 
Klassiker 3/2015 genomsyras av det brittiska. Det fantastiska, det urusla och allt däremellan!
 
Ur innehållet:
 
Rétromobile 2015 Alla berörs men kommer tillbaka från mässan i Paris med olika intryck. 
 
Rootes familjeträd 10 höjdpunkter från koncernen som försvann. Sunbeam, Hillman, Singer, Humber, Talbot...
 
Bentley R Continental En imponerande vagn med imponerande ägarlängd. En bil för avresa.
 
British Leyland Sweden Britterna kom inte för att stanna. Vi berättar historien om Leyland i Sverige som ingen annan gjort det.
 
Land Rover Defender & Morgan Roadster – Överlevarna! Gäller Darwins teorier bilar? Vi studerar överlevarna från de brittiska öarna!
 
Brooklandsbanan Världens äldsta racingbana ligger på utflyktsavstånd från London. Åk!
 
Morris Cooper S Stefan fick studentpresenten med stort S. Klart att han har sin salta Koja kvar! Vi lockar fram den efter att den stått undangömd i 37 år.
 
Jensen CV8 & Bristol 410 V8 från USA och kupékaross made in Britain. För den rike och den riktigt rike. 68 Vauxhall VX490
När Vauxhall var mer än ett namn. En sportig sedan med ettan på rätt ställe.
 
Våra klassiker Johan med bilsamling säger hej och börjar med en Rover 12! Julle säger hej då till delar av sin bilsamling. Föra tt ge plats åt något nytt…
 
Läsarnas klassiker Hjälpsamhet betalar sig! Man kan få en lågmilad Opel Rekord 1979 till exempel!
 
Obduktion Jaguar XK Nu går vi in i detalj! Allt du någonsin velat veta om Jaguars 4,2-litersmotor.
 
Klassikerguiden Lotus Excel engelsk egensinnighet, japanska komponenter. Nu ska du få veta varför du ska köpa en doldis!
 
Fixa själv Vinyltak Plåten under vinylen visade sig vara mer rost än plåt. Vi visar hur man kan rostlaga taket och byta vinyltak på en Ford Zodiac.
 
Vintersportaren Vi tar en tur i Leo Tattis MG TD 1952 i ett ymnigt snöfall. Helt normalt tycker Leo.

Här kan du köpa Klassiker nr 3-2015 

Relaterade dokument

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.