I Klassiker 5/2014 köper vi en Mercedes 200 i Kalix och kör sedan hem den längs Östersjön genom Finland – vilket äventyr! Vi köptipsar också om första generationens BMW M3, går på vrakutställning i Birmingham, berättar om Land-Rovers svenska karosser, Classic Remise i Berlin och byter golv och balkar på en Morris Minor. Det och mycket mer i juninumret av din favoritblaska!
Ur innehållet i Klassiker 5/2014
Objekt: Bahco verktyg. Vänner för livet som med fördel köps på loppis för en tia styck.
Guru: Bennets Motor. Här vet man hur en Lotus ska sitta ihop. Bra, för vi vill också veta.
Italienska dagen. Lite kalla om nästippen blev vi allt. Men kul var det!
Practical Classics Restoration Show. En hel mässa ägnad åt skrotbilar – det är klart att det sker i England!
Sverigeresan Finland i Mercedes 200 1967. Först hundra mil för att köpa en bil – sedan hundra mil hem. Vilka ska med? Jaså alla?! Kul!
Volvo 142 1971. Ulf hatar att svetsa rost – vilken tur att han träffade på Erik Thorsson som visste hur man kan hålla den borta.
Bilkyrkan i Berlin. Bilar som konstföremål – i glaslådor. Välkommen till Classic Remise.
Skoda 1201. Mjukt formgiven men med skärpa i detaljerna – en bil att var stolt över.
Land-Rover på svenska. I Land-Rovers barndom var varianterna från fabrik få och påvert utrustade. I Sverige fanns en rad kunniga karosserifirmor som kunde anpassa den nya terrängbilen för våra förhållanden.
Våra klassiker. Claes ser en ljusning i tvåtaktsröken, Stefan ska kroma till det under huven. Saab 93 och Ford Custom 300 -58.
Läsarnas klassiker. Hur länge till ska Alfa Sprint ses som en lillebror till GTV? Fredrik Romare undrar.
Träffkalendern. Håll koll på allt som händer – här har du träffarna den närmsta tiden!
Klassikerguiden BMW M3. Du borde ha köpt en för fem år sen. Det kommer du att säga om fem år också.
Fixa själv Rostig Minor. Julle förbättrar livet för medlemmarna i Morris-klubben. Med svetsen.
Renoveringen VW 1303 Cab. Det tog nio år – men i sommar kan Anders åka öppet. Vilken finish!
Dessutom Fluff, Ögonblicket, Klassikervärlden och allt det där andra som gör Klassiker till din tidning!
Objekt: Bahco verktyg. Vänner för livet som med fördel köps på loppis för en tia styck.
Guru: Bennets Motor. Här vet man hur en Lotus ska sitta ihop. Bra, för vi vill också veta.
Italienska dagen. Lite kalla om nästippen blev vi allt. Men kul var det!
Practical Classics Restoration Show. En hel mässa ägnad åt skrotbilar – det är klart att det sker i England!
Sverigeresan Finland i Mercedes 200 1967. Först hundra mil för att köpa en bil – sedan hundra mil hem. Vilka ska med? Jaså alla?! Kul!
Volvo 142 1971. Ulf hatar att svetsa rost – vilken tur att han träffade på Erik Thorsson som visste hur man kan hålla den borta.
Bilkyrkan i Berlin. Bilar som konstföremål – i glaslådor. Välkommen till Classic Remise.
Skoda 1201. Mjukt formgiven men med skärpa i detaljerna – en bil att var stolt över.
Land-Rover på svenska. I Land-Rovers barndom var varianterna från fabrik få och påvert utrustade. I Sverige fanns en rad kunniga karosserifirmor som kunde anpassa den nya terrängbilen för våra förhållanden.
Våra klassiker. Claes ser en ljusning i tvåtaktsröken, Stefan ska kroma till det under huven. Saab 93 och Ford Custom 300 -58.
Läsarnas klassiker. Hur länge till ska Alfa Sprint ses som en lillebror till GTV? Fredrik Romare undrar.
Träffkalendern. Håll koll på allt som händer – här har du träffarna den närmsta tiden!
Klassikerguiden BMW M3. Du borde ha köpt en för fem år sen. Det kommer du att säga om fem år också.
Fixa själv Rostig Minor. Julle förbättrar livet för medlemmarna i Morris-klubben. Med svetsen.
Renoveringen VW 1303 Cab. Det tog nio år – men i sommar kan Anders åka öppet. Vilken finish!
Dessutom Fluff, Ögonblicket, Klassikervärlden och allt det där andra som gör Klassiker till din tidning!
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.