Nu finns Klassiker 1970-tal i vår webshop! En 124 sidor tjock hyllning till årtiondet då bilarna blev färgglada och stötfångarna växte. Hela svenska bilmarknaden på ett bräde, märke för märke och år för år! Se till att säkra ditt ex innan de tar slut!
Välkommen till 1970-talet!
Det ligger nära till hands att lite skojfriskt sammanfatta ett decennium med några få nyckelord och kanske är 1970-talet det allra enklaste att generalisera över. Det räcker ju med ett par solglasögon och en täckjacka så är man där.
Men sjuttiotalet är givetvis så mycket mer, det är tio år fyllda av motsatser och parallella skeenden, komplexa sammanhang och strömningar. Genom att koncentrera oss på bilarna och bilismen i Sverige ger vi dig en mer nyanserad bild av just den delen av 1970-talet. Här finns allt från vardagsbilar till drömkärror, sådana som du tvingades åka i och sådana du suktade efter att köra själv.
Detta är Klassikers fjärde bok med ett speciellt decennietema och den innehåller mycket nytt material men också tidigare publicerade artiklar. Här hittar du hela sjuttiotalets svenska försäljningssiffror där alla märken som sålts finns med. Grymt maxat!
Här köper du Klassiker 1970-tal!
Objekt Tuffa jackor
Glipa i ryggen ingår i konceptet. 1970-talets reklamjackor värmer kanske själen mer än kroppen.
Saab V4 i Baja 1000
Carlsson på taket hade med sig ormserum. Avgassystemet var flyttat till taket. Nu var Saab redo för rally i Mexiko.
Alla bilar – alla år
Försäljningsstatistiken för hela 1970-talet år för år. Hela den svenska bilmarknaden på ett bräde!
Formel 1 i Anderstorp
Under tre år dokumenterade Jan Wärnelöv Formel 1-loppen i Anderstorp. Det är ett tidsdokument som gnistrar.
BMW CS Coupé
Vansinnigt vackra och dessutom med temperament som matchar utseendet. Det är lätt att haja grejen med BMW E9.
Volkswagen Kleinbus
Efter nästan 40 år i kommunens tjänst hade Sundbybergs ljudmätningsbuss inte ens rullat 5 000 mil.
Citroën GS
En teknikraket med sällan skådad balans – och allt paketerat i en lagom stor form till ett överkomligt pris.
Chevrolet Chevelle SS
Brutal kraft och finlir i skön förening. Renoveringen av Arne Skogs Chevelle gick långt förbi vad fabriken förmådde.
Volkswagen 411/412
Den sista luftkylda personbilen från Volkswagen. Blev den också den bästa?
Matra Rancho
Simca 1100 klev in i en telefonkiosk och ut kom om inte som en superhjälte så i alla fall en helt ny bilklass!
Opel Ascona A
Ett sturskt nylle från Rüsselsheim som inte tappat formen. Tvärtom har nog många blivit starkare med åren.
Alfa GT 1600 vs Fiat 124 Sport
På 1970-talet var Alfa och Fiat arga konkurrenter, inte koncernbröder. Dubbla överliggande kamaxlar förenar.
BMW 02-serien
Nolltvåan är en av BMW:s viktigaste modeller någonsin. Det räcker med att köra en för att man ska förstå varför!
Öjestens Mercedes 450 SE
Tjänstebilen som inte var en i mängden. Motorjournalisten Lennart Öjestens MB var ett rullande testlaboratorium.
Volkswagen Passat
Första generationen Passat hade designen, användbarheten och vägegenskaperna. Men var den en VW?
Ford Granada Coupé
Bred, mjuk och väldigt inbjudande. Ford Granada hade allt det och dessutom gärna en sexa under huven.
Mercedes Kompakt
Diskret, modern och nästan outslitlig – om det inte hade varit för rosten.
Dokument Puchjournalen
Kundtidningen som fick en hel generation tonåringar att älska Puch. Vi träffar skaparna.
Chevrolet Camaro
Maffig och slitstark V8, sportiga linjer och robusta väg-
egenskaper. Andra generationen Camaro hade allt!
Volvo 142 1973
Många tycker att sjuttiotrean är den optimala årsmodellen av 140-serien. Håkan Jagendahl håller med.
Den perfekta klassikern
Åke Nyberg funderar på förbättringar av sin 1970-talare. Men bäst av allt är kanske att göra ingenting alls?
Klassiker 1970-tal säljs genom i Tidsam i 3 000 butiker runt om i Sverige. Här hittar du närmaste försäljningsställe.
Det ligger nära till hands att lite skojfriskt sammanfatta ett decennium med några få nyckelord och kanske är 1970-talet det allra enklaste att generalisera över. Det räcker ju med ett par solglasögon och en täckjacka så är man där.
Men sjuttiotalet är givetvis så mycket mer, det är tio år fyllda av motsatser och parallella skeenden, komplexa sammanhang och strömningar. Genom att koncentrera oss på bilarna och bilismen i Sverige ger vi dig en mer nyanserad bild av just den delen av 1970-talet. Här finns allt från vardagsbilar till drömkärror, sådana som du tvingades åka i och sådana du suktade efter att köra själv.
Detta är Klassikers fjärde bok med ett speciellt decennietema och den innehåller mycket nytt material men också tidigare publicerade artiklar. Här hittar du hela sjuttiotalets svenska försäljningssiffror där alla märken som sålts finns med. Grymt maxat!
Här köper du Klassiker 1970-tal!
Objekt Tuffa jackor
Glipa i ryggen ingår i konceptet. 1970-talets reklamjackor värmer kanske själen mer än kroppen.
Saab V4 i Baja 1000
Carlsson på taket hade med sig ormserum. Avgassystemet var flyttat till taket. Nu var Saab redo för rally i Mexiko.
Alla bilar – alla år
Försäljningsstatistiken för hela 1970-talet år för år. Hela den svenska bilmarknaden på ett bräde!
Formel 1 i Anderstorp
Under tre år dokumenterade Jan Wärnelöv Formel 1-loppen i Anderstorp. Det är ett tidsdokument som gnistrar.
BMW CS Coupé
Vansinnigt vackra och dessutom med temperament som matchar utseendet. Det är lätt att haja grejen med BMW E9.
Volkswagen Kleinbus
Efter nästan 40 år i kommunens tjänst hade Sundbybergs ljudmätningsbuss inte ens rullat 5 000 mil.
Citroën GS
En teknikraket med sällan skådad balans – och allt paketerat i en lagom stor form till ett överkomligt pris.
Chevrolet Chevelle SS
Brutal kraft och finlir i skön förening. Renoveringen av Arne Skogs Chevelle gick långt förbi vad fabriken förmådde.
Volkswagen 411/412
Den sista luftkylda personbilen från Volkswagen. Blev den också den bästa?
Matra Rancho
Simca 1100 klev in i en telefonkiosk och ut kom om inte som en superhjälte så i alla fall en helt ny bilklass!
Opel Ascona A
Ett sturskt nylle från Rüsselsheim som inte tappat formen. Tvärtom har nog många blivit starkare med åren.
Alfa GT 1600 vs Fiat 124 Sport
På 1970-talet var Alfa och Fiat arga konkurrenter, inte koncernbröder. Dubbla överliggande kamaxlar förenar.
BMW 02-serien
Nolltvåan är en av BMW:s viktigaste modeller någonsin. Det räcker med att köra en för att man ska förstå varför!
Öjestens Mercedes 450 SE
Tjänstebilen som inte var en i mängden. Motorjournalisten Lennart Öjestens MB var ett rullande testlaboratorium.
Volkswagen Passat
Första generationen Passat hade designen, användbarheten och vägegenskaperna. Men var den en VW?
Ford Granada Coupé
Bred, mjuk och väldigt inbjudande. Ford Granada hade allt det och dessutom gärna en sexa under huven.
Mercedes Kompakt
Diskret, modern och nästan outslitlig – om det inte hade varit för rosten.
Dokument Puchjournalen
Kundtidningen som fick en hel generation tonåringar att älska Puch. Vi träffar skaparna.
Chevrolet Camaro
Maffig och slitstark V8, sportiga linjer och robusta väg-
egenskaper. Andra generationen Camaro hade allt!
Volvo 142 1973
Många tycker att sjuttiotrean är den optimala årsmodellen av 140-serien. Håkan Jagendahl håller med.
Den perfekta klassikern
Åke Nyberg funderar på förbättringar av sin 1970-talare. Men bäst av allt är kanske att göra ingenting alls?
Klassiker 1970-tal säljs genom i Tidsam i 3 000 butiker runt om i Sverige. Här hittar du närmaste försäljningsställe.
Relaterade bildspel
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.