Nästa artikel
Här får nio bilar nytt liv!
Klassikerguiden 2015

Här får nio bilar nytt liv!

Publicerad 27 augusti 2015 (uppdaterad 27 augusti 2015)
Nu är den här – årets upplaga av Klassikerguiden! 148 sidor renoveringsglädje och mekartips. Följ nio bilar förvandlas från skrot till skryt och lär dig en massa kul på vägen! Om inte annat är det kul att titta på andra som arbetar.
När är en bilrenovering som roligast – vilket skede njuter man mest av? Kanske innan arbetet ens  börjar – när alla möjligheter ligger öppna. Eller så är reservdelsjakten höjdpunkten – att få nosa upp NOS-grejer eller beställa allt nytt från den stora reservdelsfirman och sedan sortera in prylarna i hyllan.

När det gäller plåtjobb undviker vissa det helt – de skulle aldrig köpa ett rostigt objekt. Eller så är det just svets och bock man ser fram emot.  

Samma sak gäller för lackering, inredning, elsystem, mekanik, hjulupphängn ingar och allt som en renovering kan föra med sig.

Vad du än tycker om de olika momenten så berör Klassikerguiden 2015 så gott som alla. Genom våra projektbilar stöter vi ständigt på nya problem och insikter. Vi mekar själva för att du ska kunna lära dig av våra misstag.

Ju fler reportage vi gör om entusiaster som renoverat sin bil, desto mer inser vi att ingen renovering är den andra lik och att alla utgår från olika filosofier och utgångspunkter.

Klassikerguiden 2015 består till stor del av artiklar som tidigare varit med i Klassiker – nu  samlade på samma ställe – men boken innehåller även aldrig tidigare publicerat material.

Mycket nöje – och nytta!



Ur innehållet i Klassikerguiden 2015

Låt känslorna styra!
Om inte passionen finns där kommer det att bli mycket svårare att ro renoveringsprojektet i land.
 
Skrythögar
Intresset för orenoverade bilar blir allt starkare. Damm säljer! Rapport från den omsusade skrotbilsauktionen i Paris där miljonerna rullade.
 
Objekt: Rejäla verktyg
Bahcos verktyg är inte bara hållbara. De är estetiska också.
 
Renoverad: Volkswagen Karmann-Ghia cab 1964
I Sverige såldes bara ett fåtal nya Karmann Ghia Cabriolet. En bor i Ängelholm. Det är den andra veckan i dess nya liv – vi hälsar på!
 
Renoverad: Volvo Amazon B18 1961
Peter Widell från Stockholm har aldrig helrenoverat en bil ­tidigare. Men hans Amazon blev en prisvinnare!
 
Renoverad: Aston Martin DBS 6 Vantage 1969
Lars Edwardsson har genom en målmedveten renovering befriat en Aston Martin DBS 6 Vantage från nästan 40 års fångenskap.
 
Renoverad: Alfa Romeo Giulia Super
Andreas såg Alfan flera gånger på en bakgård mitt i stan men fick aldrig köpa. Inte förrän mossan hade börjat växa på den.
 
Renoverad: Mercedes-Benz 300 SEL
Mercedesrenovering nummer 15 för Arne Gustafsson – en av 1 546 byggda 300 SE Lang. En uppvisning i precision.
 
Projektstart: Vi köper en Skoda 110R Coupé
Sverige är fyllt av påbörjade renoveringsprojekt. Vi slår till på en Skoda som behöver lite hjälp ut på vägen.
 
Reservdelsjakt, bromsrenovering och service
Att jaga delar är en stor del av en renovering. Hur hittar man?
 
Demontering inför lackering
Det går fort att plocka isär en bil. Hur tänker man för att det ska gå lika lätt att sätta ihop den igen?
 
Nedslipning och sodablästring
Så får vi bort all gammal lack – ända ner till plåten.
 
Lackering och rostskydd
Grund, slipning, grund och topplack. Och så rostskydd på det!
 
Återmonteringen inleds
Att få hem en nylackerad kaross är kul. Men hur går man tillväga för att monteringsarbetet ska gå så bra som möjligt?
 
Det sista pillet...
Det stora går fort – det lilla går långsamt. Så undviker du att tappa sugen på slutet...
 
Färdig – dags att skiljas åt!
Det var kul att renovera Skodan men nu tar en ny ägare över.
 
Renoverad: Opel Kadett A Coupé 1965
Renoveringen blev ett familjeprojekt – och gick i rekordtakt!
 
Renoverad: Fiat Ritmo 1980
Mats Nilsson hör till det fåtal som fått upp ögonen för data-
ålderns första bil. Han har dessutom renoverat ett exemplar!
 
Möjligt projekt: BMW 1502
Kan det vara möjligt – en enägar-BMW med rostfri kaross? Vi åker till Gotland för att undersöka!
 
En strapatsrik hemresa
Det blir köp av BMW:n men den följer inte med hem utan protest.
 
Elektronisk tändning och storservice
En entusiastbil ska vara pålitlig. Vi går igenom punkt för punkt.
 
Går det att rädda en originallack?
Matt, repig och med rostutslag – men vi vill inte lackera om. Med proffsens hjälp återställer vi nybilsglansen.
 
Renovering av motorutrymme
Torra slangar, rapplig el, ytrost och smuts – sånt vill vi inte se. Så får du rätt känsla under huven utan att demontera allt. 
 
En ordentlig provkörning
Efter en lång vinter i verkstaden ska man belöna sig med en rolig resa i sin entusiastbil. Vi åker tillbaka till Gotland i BMW 1502:an!
 
BMW Group Classic
Bilar och motorcyklar från dåtiden är framtidsbranschen för BMW Group Classic. Reservdelar, arkiv, renoveringar, motorsport och träffar utgör den breda paletten för verksamheten. 
 
Krönikan: Ett litet tips i all välmening

Vi utsätts dagligen för nya frestelser – tur att säkerhetsventilen ”Tipsa en vän” finns ...

Relaterade dokument

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.