Nästa artikel
Klassikerguiden – beställ portofritt!
specialutgåva

Klassikerguiden – beställ portofritt!

Publicerad 25 oktober 2016 (uppdaterad 25 oktober 2016)
En klassisk bil köper du förstås med ­hjärtat. Men det är inte fel att låta hjärnan vara med på ett hörn också. Därför finns Klassikerguiden 2016. Köp den 140 sidor tjocka boken med fantastiska köpråd och 21 kompletta köpguider – vi bjuder på frakten!
Som så mycket annat har processen att köpa hobbybil snabbats upp rejält på senare år. Förklaringen är givetvis de stora annonssajterna, forumen och Facebookgrupperna som ständigt fylls på med nya frestelser, vardag som helg, dygnet runt.
 
Du behöver inte längre invänta det månatliga annonsbladet, du måste inte heller hålla tillbaka dina impulser bara för att det är morgon, middagstid eller natt. Det är bara att skicka iväg ett mejl eller ett sms – kanske blir det svar direkt. Är priset bra eller objektet extra ovanligt kan det vara en fråga om minuter om det ska bli du som får släpa hem det utannonserade till ditt garage eller om det är någon annan som blir den eventuellt lyckliga.
 
I ett sådant läge kan det vara bra att ha lite solid kunskap att luta sig emot. Någon som förstår varför du måste köpa just den där bilen men som samtidigt har ett och annat gott råd som kan vara avgörande om affären ska bli lyckad.
 
Därför har vi här samlat de senaste årens köpguider från Klassiker i en stor mysig bok. 140 sidor ren köpglädje!
 
Vi behandlar drygt 20 olika klassiker som vi själva är sugna på och skriver utifrån den vinkeln – inspirerande och analyserande.
 
Även om just den bil du är intresserad av inte finns bland modellerna vill vi hävda att varje köpguide innehåller olika tips och  insikter som är applicerbara på alla bilar och affärer. Och vem vet, kanske ändrar du dig efter att ha läst boken och får nya favoriter.
 
Välkommen till Klassikerguiden 2016!
 
 
20161608093944.jpg?itok=ZKGdz5m3
 
Checklistan
Innan du köper entusiastbil är det bra att fundera på vilken typ av entusiast du är. Köra eller meka eller både och?
 
Fiat Topolino
Den satte Italien hjul på det charmigaste sätt man kan tänka sig. Många minns och många vill ha.
 
Chevrolet 1955-57
När Chevrolet tog initiativet gjorde man det rejält. De tre årsmodellerna 1955–57 har blivit ikoner.
 
Messerschmitt
Lycka på tre hjul – nu är det dags att upptäcka hur kul det är med Messerschmitt!
 
Mercedes SL Pagoda
Mer än bara en vacker kaross? Japp – den är riktigt kul att köra också!
 
Renault 16
Avantgardistisk och funktionell på samma gång. R16 passade 1960-talets framtidstro.
 
Jensen Interceptor
Italiensk design, engelsk hantverkstradition och en riktigt stor V8 från USA – Interceptor talar direkt till hjärtat!
 
Trabant 601
Inte bara ett dokument från en regim och en tid som vi inte vill ha tillbaka. Den är kul att köra också!
 
BMW 02-serien
Spänstig stibildare som finns i många olika smaker – från 1502 till 2002 turbo. Vilken är din favorit?
 
Volvo 140-serien
Stilig, säker och stilsäker! 140-serien blandar Amazon och 240 på ett charmerande sätt.
 
Volkswagen 411/412
Sista rycket med luftkyld svansmotor blev en riktig finsmakarfolka. Försvinnande få finns kvar.
 
Porsche 914
Den gick stick i stäv mot vad en Porsche skulle vara – kanske är det därför den är så överkomlig?
 
Excalibur
Bilarnas Liberace – en vagn vars största uppgift är att väcka uppmärksamhet. Och det gör den!
 
Citroën GS
Vibrationsfri boxermotor som gillar varv, gashydraulisk fjädring och världens coolaste handbroms.
 
Volkswagen Scirocco
Sportigare än Golf GTI och dyrare som ny – ändå inte lika uppmärksammad. Köpläge!
 
AMC Pacer
Ett utseende som inte går att glömma om du ens försöker och en historia som tål att berättas om och om igen.
 
Saab 99 Turbo
Saltaste tjänstebilen 1978 ger fortfarande kickar. Turbokickar!
 
Jaguar XJS
Svårsåld på 1970-talet och åtråvärd på 1980-talet. Hur bar sig Jaguar åt?
 
Lotus Excel
Brittisk sportvagnstradition med inslag av Toyota. En spännande kombination!
 
Maserati Biturbo
Diskret, exotisk och med lockande prisbild. Vågar du slå till?
 
Citroën XM
Efterträdaren till CX fick snabbt kritik för att vara för normal. Det kan man inte säga idag! Dags för omvärdering!
 
BMW M3 E30
Stenhårt 1980-tal med en stark känsla av Grupp A-racing. Du vet att du vill ha en!
 
Första, andra, trr...
Varför funkar konceptet entusiastbilsauktion så bra utomlands men inte i Sverige?
 
 

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.