Sjätte utgåvan av Saab Cars Magazine – etthundratjugofyra sidor kvalitetstid med allt från 92 till 9-5X via 96, 99, 900, 9000 och 9-3.
I nya Saab Cars Magazine får Saabs sportbilsprototyp från 1964 ett nytt namn. Kanske ingen stor sak, men detaljer är viktiga i Sveriges Saabtidning. Ta det här med dödavinkelvarnare på Saab 9-5 NG. Den hann aldrig sättas i produktion före konkursen, något som inte hindrade experterna på Mannes bilservice att få just den funktionen i 9-5X. En bil som aldrig tillverkades!
Och hur är det med den tredje tonen, den som påverkar körkänslan i en Saab? Chassiexperten Magnus Roland i stor intervju. Bakljusen på en Saab 92A, de kom väl från flygplanen? Inte alls. De satt på lastbilar, ännu en detalj som SCM reder ut.
Du kan också hitta detaljerade artiklar om Saab 900. Vilken ska du köpa? Hur många finns det kvar? Och det faktum att Pat Moss var en mycket skicklig ryttare är en detalj som förklarar hennes enorma rallyframgångar. SCM:s projektbil består enbart av konstiga detaljer – så har den också chassinummer 19.
När Per Eklund skulle svetsa buren till sin monstruösa backracer fick han åka till England för att kunna kröka rören, har du koll på den detaljen? Sportbilen som bytte namn? Jo, Sixten Sasons prototyp har alltid kallats Catherina i alla artiklar, i alla böcker sedan 1960-talet. Där blev det lite fel – svaret står ju klart och tydligt på instrumentpanelen. Catharina!
Saab Cars Magazine är 124 sidor av underbara detaljer. I butik nu!
Och hur är det med den tredje tonen, den som påverkar körkänslan i en Saab? Chassiexperten Magnus Roland i stor intervju. Bakljusen på en Saab 92A, de kom väl från flygplanen? Inte alls. De satt på lastbilar, ännu en detalj som SCM reder ut.
Du kan också hitta detaljerade artiklar om Saab 900. Vilken ska du köpa? Hur många finns det kvar? Och det faktum att Pat Moss var en mycket skicklig ryttare är en detalj som förklarar hennes enorma rallyframgångar. SCM:s projektbil består enbart av konstiga detaljer – så har den också chassinummer 19.
När Per Eklund skulle svetsa buren till sin monstruösa backracer fick han åka till England för att kunna kröka rören, har du koll på den detaljen? Sportbilen som bytte namn? Jo, Sixten Sasons prototyp har alltid kallats Catherina i alla artiklar, i alla böcker sedan 1960-talet. Där blev det lite fel – svaret står ju klart och tydligt på instrumentpanelen. Catharina!
Saab Cars Magazine är 124 sidor av underbara detaljer. I butik nu!
Saabandan
Saab 95 1959 och 99 custom!
Saab 9-5X!
En modell som aldrig hann produceras. Det hindrade inte Oskar Persson att skapa sin egen tolkning.
Summan av laster
När Saabar tog rygg på Scania.
Så renoverar du din läderratt
Ingen Saab Sport & Rally-ratt skall någonsin slängas.
Holgers 92: Matt och lingonröd
Vilket skönt skick på en tidsmaskin.
Grundligt underhåll: Saab 900
Det mesta klarar du att göra själv. Julle visar knepen.
Projekt 92.019
Oj, det krävdes ett helt nytt golv i vår projektbil!
Catharina vs MFI-13!
Sasons bil får nytt namn när arkiven berättar den sanna historien. Vad hände bakom kulisserna när Sonett II projekterades?
Coola cops kör Saab
Det perfekta tjänstevapnet i Aspen, Colorado.
Pat Moss – rallydrottningen!
Så här såg vardagen ut med maken Erik Carlsson hemma i Ickford 1963. Full fart!
Köpguide: Saab 900 Turbo
Så köper du rätt Turbo.
Alltid plats för en 900 till!
Martin Boglind har förstått att Saab 900 är en bristvara. Så han satte igång och rädda trubbnosar i mängd.
Niohundra niohundror?
Nix. Det gick inte hur mycket vi än spanande. Men hundra blev det. Är din med?
Per Eklund i Pikes Peak
Med små omständigheter skapade rallylegenden och hans team en vinnarbil. Och vann gjorde den, 9-3 Viggen extra allt.
Kan du namnen på alla Saabmotorer?
Hög tid att plugga på. Här är hela gänget, från två till åtta.
Intervjun: Magnus Roland
Legendarisk chassi-ingenjör och teknikfilosof. Bilkörning är en känsla, men än mer en vetenskap. Häng med i svängarna!
Mannes bilservice
Här är det Saabanda från morgon till kväll när kunder från hela Sverige vill få sin ganska nya Saab ompysslad.
Äntligen utsläppt: Saab 98!
Vi berättar historien om en missförstådd prototyp. Vi gillar dig jättemycket, underbara Saab 95 halvkombi.
Dessutom Saab-O-rama, en Saab 99 bakom en brädhög och mycket, mycket mer!
Saab 95 1959 och 99 custom!
Saab 9-5X!
En modell som aldrig hann produceras. Det hindrade inte Oskar Persson att skapa sin egen tolkning.
Summan av laster
När Saabar tog rygg på Scania.
Så renoverar du din läderratt
Ingen Saab Sport & Rally-ratt skall någonsin slängas.
Holgers 92: Matt och lingonröd
Vilket skönt skick på en tidsmaskin.
Grundligt underhåll: Saab 900
Det mesta klarar du att göra själv. Julle visar knepen.
Projekt 92.019
Oj, det krävdes ett helt nytt golv i vår projektbil!
Catharina vs MFI-13!
Sasons bil får nytt namn när arkiven berättar den sanna historien. Vad hände bakom kulisserna när Sonett II projekterades?
Coola cops kör Saab
Det perfekta tjänstevapnet i Aspen, Colorado.
Pat Moss – rallydrottningen!
Så här såg vardagen ut med maken Erik Carlsson hemma i Ickford 1963. Full fart!
Köpguide: Saab 900 Turbo
Så köper du rätt Turbo.
Alltid plats för en 900 till!
Martin Boglind har förstått att Saab 900 är en bristvara. Så han satte igång och rädda trubbnosar i mängd.
Niohundra niohundror?
Nix. Det gick inte hur mycket vi än spanande. Men hundra blev det. Är din med?
Per Eklund i Pikes Peak
Med små omständigheter skapade rallylegenden och hans team en vinnarbil. Och vann gjorde den, 9-3 Viggen extra allt.
Kan du namnen på alla Saabmotorer?
Hög tid att plugga på. Här är hela gänget, från två till åtta.
Intervjun: Magnus Roland
Legendarisk chassi-ingenjör och teknikfilosof. Bilkörning är en känsla, men än mer en vetenskap. Häng med i svängarna!
Mannes bilservice
Här är det Saabanda från morgon till kväll när kunder från hela Sverige vill få sin ganska nya Saab ompysslad.
Äntligen utsläppt: Saab 98!
Vi berättar historien om en missförstådd prototyp. Vi gillar dig jättemycket, underbara Saab 95 halvkombi.
Dessutom Saab-O-rama, en Saab 99 bakom en brädhög och mycket, mycket mer!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.