Nästa artikel
Samlarutgåva: Saab Tvåtakt!
begränsad upplaga

Samlarutgåva: Saab Tvåtakt!

Publicerad 25 februari 2021 (uppdaterad 25 augusti 2021)
Plötsligt hade Sverige två bilmärken! I början hade Saab endast en modell i en färg men snart var utvecklingen igång. Nu har vi samlat våra bästa artiklar om Saab under tvåtaktstiden – från 92 via 93 fram till 96 och givetvis utan att glömma praktiska Saab 95. Hundra sidor tvåtaktssång!

Beställ samlarutgåvan direkt från Klassiker!

OBS! Tyvärr slutsåld! 

DE RÄTTA TAKTERNA!

Vi har samlat de bästa artiklarna om Saab under tvåtakts­tiden – från 92 via 93 fram till 96 och givetvis utan att glömma praktiska Saab 95! Upplagan är begränsad.

 

Innehåll:

Så räddades Saabmuseet 2012
Kommunpengar, Wallenbergpengar. Och så ett brev från Klassiker. (Klassiker 3/2012)

Saab 92 på parad!
Vi samlar ihop päronhalvor till en hel jubileumsbuffé på Saabs testbana i Trollhättan och hyllar en genial sextioåring. (Klassiker 5-6/2007)

Saab 92A 1950
Världens antagligen finaste 92A i orenoverat ­originalskick – en hyllning till sin förste ägare. Vi kör den. (SCM 2018)

Resa Inlandsvägen i Saab 92
Långresa, återresa, testresa – allt i ett när Claes tar hem gamlingen. (Klassiker 8/2012)

Saab 92 1955 Bevarad rost
Det tog Peter Stöhr 15 års renoveringsarbete att få det att se ut som om ingenting har gjorts. Ytrost med djup. (Klassiker 8/2016)

Saab 92 och 93 Jämförelse
Saab gick in i en ny tid när tvåcylindriga 92 ­förvandlades till trecylindriga 93. (Klassiker 5/2010)

Saab 93 på Kuba
Solitär evolution – nära en egen art. (SCM 1/2019)

Saab 95 – alternativ öppning
Så kunde kombilösningen ha sett ut. (SCM 1/2020)

Saab 96 GT 750 Kunglig glans
Prins Bertil spände gärna åt bilbältet lite extra när han skulle ut och varva med A 50050. Vi gör likadant! (SCM 1/2020)

Saab 96 Sport 1965 Lågmilaren
Historien om hur Michael kom över en 96 Sport med 6 000 mil på mätaren innehåller många otroliga ingredienser. Men allt är sant! (Klassiker 8/2009)

Saabs snygga sportratt
Så tillverkades historiens snyggaste ratt. (SCM 2018)

Saab 95 De första åren
Vi sammanför chassinummer 430 och 431, två riktigt tidiga Saab 95. (Klassiker 2/2010)

Saab 95 1960 Respektrenoverad
Krockskadad, inkomplett och stillastående i decennier. Henric Tungström tyckte ändå Saaben var i mycket bra skick! (Klassiker 1/2012)

Saab 96 1964 Seriöst busig
En ”busbil” kan vara en ursäkt för att få slarva. Det gäller inte Tomas Ekberg. (Klassiker 2/2014)

Med Saab till Monte Carlo
Vad heter tvåtaktsolja på franska? Gunnar och Fredrik körde 450 mil i Carlssons däckspår. Kompromisslöst. (Klassiker 7/2014)

Så lanserades Saab i USA
De första stegen på vad som skulle bli viktigaste marknaden togs 1956. Den lilla bilen gjorde stort intyck på ett fåtal. (SCM 2018)

Innehåll

Beställ ditt ex här!

Innehåll

Så räddades Saabmuseet 2012

Kommunpengar, Wallenbergpengar. Och så ett brev från Klassiker.

Saab 92 på parad!
Vi samlar ihop päronhalvor till en hel jubileumsbuffé på Saabs testbana i Trollhättan och hyllar en genial sextioåring.

Saab 92A 1950
Världens antagligen finaste 92A i orenoverat -originalskick – en hyllning till sin förste ägare.
Vi kör den.


Resa Inlandsvägen i Saab 92
Långresa, återresa, testresa – allt i ett när Claes tar hem gamlingen.

Saab 92 1955 Bevarad rost
Det tog Peter Stöhr 15 års renoveringsarbete att få det att se ut som om ingenting har gjorts. Ytrost med djup.
Saab 92 och 93 Jämförelse
Saab gick in i en ny tid när tvåcylindriga 92 förvandlades till trecylindriga 93.

Saab 93 på Kuba
Solitär evolution – nära en egen art.

Saab 95 – alternativ öppning
Så kunde kombilösningen ha sett ut.
Saab 96 GT 750 Kunglig glans
Prins Bertil spände gärna åt bilbältet lite extra när han skulle ut och varva med A 50050. Vi gör likadant!

Saab 96 Sport 1965 Lågmilaren
Historien om hur Michael kom över en 96 Sport med 6 000 mil på mätaren innehåller många otroliga ingredienser. Men allt är sant!

Saabs snygga sportratt
Så tillverkades historiens snyggaste ratt.

Saab 95 De första åren
Vi sammanför chassinummer 430 och 431, två riktigt tidiga Saab 95.

Saab 95 1960 Respektrenoverad
Krockskadad, inkomplett och stillastående i decennier. Henric Tungström tyckte ändå Saaben var i mycket bra skick!

Saab 96 1964 Seriöst busig
En ”busbil” kan vara en ursäkt för att få slarva. Det gäller inte Tomas Ekberg.

 
Med Saab till Monte Carlo
Vad heter tvåtaktsolja på franska? Gunnar och Fredrik körde 450 mil i Carlssons däckspår. Kompromisslöst.

Så lanserades Saab i USA
De första stegen på vad som skulle bli viktigaste marknaden togs 1956. Den lilla bilen gjorde stort intryck på ett fåtal.


Vi har samlat de bästa artiklarna från Klassiker och Saab Cars Magazine om tvåtaktsmodellerna 92, 93, 95 och 96. De är tidigare publicerade mellan 2007 och 2020 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tidsangivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Beställ här

 

Samlarutgåva Saab 2-takt – direkt till brevlådan!

OBS! Tyvärr slutsåld! 

DE RÄTTA TAKTERNA!

Vi har samlat de bästa artiklarna om Saab under tvåtakts­tiden – från 92 via 93 fram till 96 och givetvis utan att glömma praktiska Saab 95! Upplagan är begränsad.

 

Innehåll:

Så räddades Saabmuseet 2012
Kommunpengar, Wallenbergpengar. Och så ett brev från Klassiker. (Klassiker 3/2012)

Saab 92 på parad!
Vi samlar ihop päronhalvor till en hel jubileumsbuffé på Saabs testbana i Trollhättan och hyllar en genial sextioåring. (Klassiker 5-6/2007)

Saab 92A 1950
Världens antagligen finaste 92A i orenoverat ­originalskick – en hyllning till sin förste ägare. Vi kör den. (SCM 2018)

Resa Inlandsvägen i Saab 92
Långresa, återresa, testresa – allt i ett när Claes tar hem gamlingen. (Klassiker 8/2012)

Saab 92 1955 Bevarad rost
Det tog Peter Stöhr 15 års renoveringsarbete att få det att se ut som om ingenting har gjorts. Ytrost med djup. (Klassiker 8/2016)

Saab 92 och 93 Jämförelse
Saab gick in i en ny tid när tvåcylindriga 92 ­förvandlades till trecylindriga 93. (Klassiker 5/2010)

Saab 93 på Kuba
Solitär evolution – nära en egen art. (SCM 1/2019)

Saab 95 – alternativ öppning
Så kunde kombilösningen ha sett ut. (SCM 1/2020)

Saab 96 GT 750 Kunglig glans
Prins Bertil spände gärna åt bilbältet lite extra när han skulle ut och varva med A 50050. Vi gör likadant! (SCM 1/2020)

Saab 96 Sport 1965 Lågmilaren
Historien om hur Michael kom över en 96 Sport med 6 000 mil på mätaren innehåller många otroliga ingredienser. Men allt är sant! (Klassiker 8/2009)

Saabs snygga sportratt
Så tillverkades historiens snyggaste ratt. (SCM 2018)

Saab 95 De första åren
Vi sammanför chassinummer 430 och 431, två riktigt tidiga Saab 95. (Klassiker 2/2010)

Saab 95 1960 Respektrenoverad
Krockskadad, inkomplett och stillastående i decennier. Henric Tungström tyckte ändå Saaben var i mycket bra skick! (Klassiker 1/2012)

Saab 96 1964 Seriöst busig
En ”busbil” kan vara en ursäkt för att få slarva. Det gäller inte Tomas Ekberg. (Klassiker 2/2014)

Med Saab till Monte Carlo
Vad heter tvåtaktsolja på franska? Gunnar och Fredrik körde 450 mil i Carlssons däckspår. Kompromisslöst. (Klassiker 7/2014)

Så lanserades Saab i USA
De första stegen på vad som skulle bli viktigaste marknaden togs 1956. Den lilla bilen gjorde stort intyck på ett fåtal. (SCM 2018)

Klassikers samlarutgåva om Saab Tvåtakt – beställ nu!
Plötsligt hade Sverige två bilmärken! Från början endast med en modell i en färg men snart var utvecklingen igång. Nu har vi samlat våra bästa artiklar om Saab under tvåtaktstiden – från 92 via 93 fram till 96 och givetvis utan att glömma praktiska Saab 95. Hundra sidor tvåtaktssång!

Beställ ditt exemplar här!

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.