Volkswagens transportbilsserie var med och satte fart på Europa efter andra världskriget. Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar om arbetsmyran, semesterfiraren och frihetssymbolen som betytt så mycket för så många. T1, T2 och T3! Buss, pickup, brandbil, flygspanare, ljudmätarbuss… Varianterna är oändliga! Uppdatering: Denna utgåva är tyvärr slutsåld.
Innehåll
Lyxbuss 1960 på vift
Vättern runt hade vi sagt. Vad det blev? Knappt ett halvvarv. En ovanligt lyckad misslyckad resa i en fönsterrik skönhet.
Lyxbuss 1960 på drift
Det går inte bättre för Klassikerteamet när den skadade bussen ska till pålåtverkstan. Men vi får till sist rätt riktining.
Lyxbuss 1960 lämnas tillbaka
Efter en omlackering kan vi äntligen lämna tillbaka den lånade lyxbussen. Förlåt!
VW-filosofen Muir
Så långt man kan komma från en verkstadshandbok men ändå hålla sig till ämnet!
Brandbussen från 1964
Den vårdades ömt på brandsstationen i Karlstad och slapp bli husbuss på 1970-talet.
Klassikerguiden T2
Andra generationens transportfolkor som kom 1968 i detalj. Vad ska man se upp med vid köp?
Blomstrande T1 Pickup 1967
Korrekt grå och renoverad till toppskick. Pontus enkelhytt är en fantastisk bekantskap.
Bullerbussen T2
Efter 40 år i Sundbybergs Kommuns tjänst utvandrar mätbussen till Schweiz. Vi hinner dock dokumentera fenomenet.
Flygvapnets T1
Vi hälsar på en folkabuss som tjänstgjort i ett av världens största flygvapen – nämligen det svenska.
Hippiebuss mot fjällen
Solbackakollektivets transportmedel kidnappas och får ta oss upp på Åreskutan. Typ.
Fixa själv Byt hjullager!
Så eliminerar du glapp och spårvagnsljud – Julle visar steg för steg.
T3 Dubbelhytt i nyskick!
En arbetsbil ska skapa intäkter åt sin ägare, den här T3:an har mest stått och latat sig.
Westfaliabussarna T1, T2 & T3
Reslusten är ständigt närvarande i en folkabuss. Vi jämför tre generationer Westfalia.
Skåpbubblan
Vad får man om man kombinerar en bubbla med en buss? En Typ 81. Eric byggde sin egen.
Fabriksrenovering!
Nu kan du få din Bulli fabriksrenoverad i Wolfsburg.
VWHK:s rullande klubbstuga
År 1965 behövde Stockholms Turisttrafikförbund en mobil informationskiosk. En folkabuss svaret. I det det ovanliga Hochdach-utförandet. Idag är den en omtyckt klubbmedlem!
Klassikers samlarserie ger dig de bästa artiklarna om ett visst märke eller modell från tidningens rika produktion. Upplagan är begränsad och säljs endast genom utvalda kanaler, inte i vanliga tidningsbutiker. Enklast beställer du i vår webbshop – portot är inkluderat!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.