Hebmüller och Solaire – två tillverkare av väldigt lyckade cabrioleter som borde ha lyckats bättre. Vi kör Volkswagen Typ 1 Cabriolet i tvåsitsigt utförande och Volvo 262C utan tak. Dessutom Mercedes-Benz W123, ett fantastiskt ladufynd, Ford Junior 1934 och tre väldigt udda Subaru. På köpet får du också vår stora korsordsbilaga Kryss & Klur där du kan vinna priser för över 39 000 kronor!
Ögonblicket BP-mönstermacken
Bilden är fantastisk – men var är den tagen? Kanske kan världens bästa läsare hjälpa till?
VW Hebmüller Cabriolet 1949
Osynkad låda, mekaniska bromsar och bara 25 hk. Ändå finns sportigheten där i Sveriges enda Hebmüller.
Fiat 124 för alla smaker
Det fanns en Fiat 124 för alla – Sport coupé, Spider, fyrdörrars och kombi. Som gjort för framgång i USA...
Så fixar du regskylten
Två sätt att renovera en nummerskylt i aluminium!
Motorträffen i Olofsfors
Fantastiska bilar och människor – för att inte tala om platsen!
Frukostklubben Bollnäs
Morgontidiga hälsingar träffas och sparkar däck. Gemytligt!
Tonåringen Audi TT
Lika het nu som då men det fattar inte marknaden – det är läge på att slå till på en IT-bubbla!
Ladufyndet – stor auktion på gång!
Närmare 60 bilar släpas ut i ljuset för att säljas på jätteauktion i höst. Vi var där innan dammet skingrades.
Volvo 262 C Solaire Cabriolet 1980
En mer självklar modell att konvertera till cabriolet är svår att tänka sig. Ändå stoppade Volvo planerna.
Moped Husqvarna Novolette Sport
Ultrasportig look och fantastiska detaljer dolde inte det faktum att drivningen skedde via rem. Inte så ungdomligt.
Saabfestivalen i Trollhättan
Saabianer från hela världen vallfärdade till den platser där flest Saabar fötts. Vi var förstås där!
Ford Junior Tudor 1934
Samma look som Ford V8 men med proportioner som bättre passade på smala engelska vägar.
Klassikerguiden Mercedes-Benz W123
Du vill ha den för dess känsla av oförstörbarhet och tidlösa elegans. Borgerlighetens diskreta charm på fyra hjul.
Våra Klassiker
Vår Renault 4 är lika hjulbent som i förra numret, Fredriks Cooper får en ögonoperation och Carl säljer inte sin Alfa 75. Claes däremot köper en Husqvarna moped. Och nån sorts golvmopp.
Läsarnas Klassiker
Victor fick prova sina trumbromsar i snöstorm, Johan köper en äkta GT-vagn och Ralph hittar en okörd Honda. Internationel Travelall, Jaguar XK8 och Honda Prelude.
Fixa själv Plåtformning med Julle
Vår mekexpert har uppgraderat maskinparken och visar hur engelska hjulet och krymp- och sträckmaskinen funkar.
Fixa själv Dammfri blästring
Smuts och rost försvinner med Dustless Blasting.
Guru Morgan Centre i Vetlanda
Lasse Ericsson på Classic & Sportscar Centre har på knappt tio år mer än fördubblat Morganstammen i Sverige. Det är i Vetlanda det händer!
Subaru 1800 4WD
I början av 1980-talet var fyrhjulsdrift något exotiskt. Det drog Subaru nytta av. Steve Pike har tre överlevare. Pick-Up, Super Station och Touring.
Nya Klassiker hittar du i många tidningsbutiker – här finns en guide: http://www.tidsam.se/sv/produkter/tidskrifter/0183.klassiker/
Bilden är fantastisk – men var är den tagen? Kanske kan världens bästa läsare hjälpa till?
VW Hebmüller Cabriolet 1949
Osynkad låda, mekaniska bromsar och bara 25 hk. Ändå finns sportigheten där i Sveriges enda Hebmüller.
Fiat 124 för alla smaker
Det fanns en Fiat 124 för alla – Sport coupé, Spider, fyrdörrars och kombi. Som gjort för framgång i USA...
Så fixar du regskylten
Två sätt att renovera en nummerskylt i aluminium!
Motorträffen i Olofsfors
Fantastiska bilar och människor – för att inte tala om platsen!
Frukostklubben Bollnäs
Morgontidiga hälsingar träffas och sparkar däck. Gemytligt!
Tonåringen Audi TT
Lika het nu som då men det fattar inte marknaden – det är läge på att slå till på en IT-bubbla!
Ladufyndet – stor auktion på gång!
Närmare 60 bilar släpas ut i ljuset för att säljas på jätteauktion i höst. Vi var där innan dammet skingrades.
Volvo 262 C Solaire Cabriolet 1980
En mer självklar modell att konvertera till cabriolet är svår att tänka sig. Ändå stoppade Volvo planerna.
Moped Husqvarna Novolette Sport
Ultrasportig look och fantastiska detaljer dolde inte det faktum att drivningen skedde via rem. Inte så ungdomligt.
Saabfestivalen i Trollhättan
Saabianer från hela världen vallfärdade till den platser där flest Saabar fötts. Vi var förstås där!
Ford Junior Tudor 1934
Samma look som Ford V8 men med proportioner som bättre passade på smala engelska vägar.
Klassikerguiden Mercedes-Benz W123
Du vill ha den för dess känsla av oförstörbarhet och tidlösa elegans. Borgerlighetens diskreta charm på fyra hjul.
Våra Klassiker
Vår Renault 4 är lika hjulbent som i förra numret, Fredriks Cooper får en ögonoperation och Carl säljer inte sin Alfa 75. Claes däremot köper en Husqvarna moped. Och nån sorts golvmopp.
Läsarnas Klassiker
Victor fick prova sina trumbromsar i snöstorm, Johan köper en äkta GT-vagn och Ralph hittar en okörd Honda. Internationel Travelall, Jaguar XK8 och Honda Prelude.
Fixa själv Plåtformning med Julle
Vår mekexpert har uppgraderat maskinparken och visar hur engelska hjulet och krymp- och sträckmaskinen funkar.
Fixa själv Dammfri blästring
Smuts och rost försvinner med Dustless Blasting.
Guru Morgan Centre i Vetlanda
Lasse Ericsson på Classic & Sportscar Centre har på knappt tio år mer än fördubblat Morganstammen i Sverige. Det är i Vetlanda det händer!
Subaru 1800 4WD
I början av 1980-talet var fyrhjulsdrift något exotiskt. Det drog Subaru nytta av. Steve Pike har tre överlevare. Pick-Up, Super Station och Touring.
Nya Klassiker hittar du i många tidningsbutiker – här finns en guide: http://www.tidsam.se/sv/produkter/tidskrifter/0183.klassiker/
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.