Nya numret av Klassiker är här. Vi besöker det fantastiska VW-museet i Pålsboda som bland annat har en komplett katalog av VW Typ 1 mellan 1948 och 1975. Och det handlar inte om någon snabbt ihoprafsad samling utan till stora delar om unika lågmilare med svensk bakgrund. Bengt Holmgrens livsverk går under klubban i september – vi berättar historien och går igenom bilarna. Vilken vill vi helst ta med oss hem?
Det är en sådan där sak som går rasande fort att säga eller skriva. Men som tar flera decennier att målmedvetet bygga upp:
”En av världens mest genomarbetade samlingar av luftkylda folkvagnar”.
Vi snackar livsverk här. Om en gränslös kärlek till tysk folklig finmekanik. En vilja att visa och berätta. Och nu är allt till salu?
– Ja, säger Bengt Holmgren. Alla bilar ska säljas. Bil för bil. Auktionen hålls i höst.
Totalt är det ett 60-tal bilar som går under klubban. Samlingen i Pålsboda innehåller ett exemplar av varje årsmodell av VW Typ 1 mellan 1948 och 1975. Bara det är nästan 30 bilar!
Och det rör sig nästan uteslutande om orörda originalbilar i ett rysligt gott skick. Några har nästan inga mil alls på mätaren. Andra har levt ett liv i perfekt skyddad miljö. Alla bär på sin historia.
– Jag har alltid föredragit orenoverade originalbilar framför renoverade exemplar. I mina ögon borde en fin orörd bil vara värd åtminstone dubbelt så mycket som motsvarande renoverad, säger Bengt.
Men så är det inte alltid och man kan fråga sig varför. Visst kan den här utställningen åtminstone i teorin lätt återskapas med perfekt renoverade bilar. En fråga om pengar mer än något annat.
Men att bygga en samling med orenoverade bilar i det här skicket? Det kan ta flera år att få köpa bara en lågmilare av dess första ägare. En process som kräver viss matchning av personkemi, inte sällan en portion ödmjukhet men framför allt att ett förtroende byggs upp.
Även de mer udda modellerna i Volkswagens program har en plats i samlingen. Den brasilianska sportbilen SP2, den lite större Karmann Ghian, Typ 34, och en VW 411 från 1969 för att nämna några.
Och Bengt visar gärna trimmade och ombyggda exemplar. Här finns både ett mycket tidstypiskt limousinebygge från skiftet 80/90-tal, och en Beach Buggy. Allt ska bort. Vad blir billigast?
– De ombyggda bilarna naturligtvis, kanske den med frontparti i glasfiber från en Ford 40:a? säger Bengt. Eller den som är ombyggd för att likna en Porsche.
Dyrast blir nog bilarna med delad bakruta. Men mycket är ju halvt omöjligt att värdera. VW 1500 Varianten som rullat 300 mil till exempel, vad ska man jämföra med? När såldes en bil som den senast?
En annan bil som kommer att röna mycket intresse är en av de absolut sist byggda VW Typ 1:orna, en 2003:a som först erbjöds det svenska kungahuset men som nu står här.
Missa inte att besöka Pålsboda Volkswagenmuseum i sommar – det är en chans som inte kommer tillbaka.
Läs hela artikeln av Jon Remmers i Klassiker 5/2018 – vi kommer dessutom att följa auktionen noga även framöver. Kanske läge att prenumerera!?
Mer innehåll i Klassiker 5/2018
Ögonblicket Polisen kör Amazon
En övning inför högertrafikomläggningen ser ut att ha urartat – totalstopp! Tack!
Opel GT 1969
Franska färger och mattsvart nos. Ralllyföraren Henri Greder sladdade med stil och struntade i att Kadetten var snabbare.
Hummer H1 Ingenting kan stoppa mig!
Världens billigaste reklamkampanj krävde civil produktion. Det blev knappt 12 000 ex under 15 år. En klassiker i vardande.
VW-museet i Pålsboda Unik auktion!
Efter nästan 25 års samlande har Bengt Holmgren bestämt sig för att hans unika samling ska säljas. Vi gör ett sista besök och går igenom lagret, bil för bil.
Saab Sonett 1969
Kaross i glasfiber och störtbåge som standard. Sonett var främst tänkt för USA.
Ducati 55e En moppe med stil
Behagligt mjuk gång. Inget slabbande med olja i bensinen. Ducati 55e hade precis som moderna bilar en fyrtaktsmotor.
Restoration show Birmingham
Practical Classics stora renoveringsshow fortsätter att växa. I år kom drygt 28 000 för att kolla på pärlor och vrak.
Volvo 345 Van 1982
Silhuetten är bekant men de igenlagda rutorna får oss att haja till. 300-serien i skåputförande fanns aldrig i Sverige.
Auktionen i Kungsängen
Det var låga priser men hög stämning när 23 tidskapslar skulle säljas. En Peugeot för en tia, någon? Här är hela listan på vad bilarna gick för!
Dokument Bengt Peterson
Om man ska bli F1-förare är det inte dumt med en pappa som kostruerar racerbilar. Ronnies far körde även själv!
Köpguide BMW 6-serien
Den är fortfarande inom räckhåll för många, BMW:s smäckra 1970-talscoupé som blommade ut på 80-talet.
Våra Klassiker
Fredrik fixar, Jon joxar. Ford Fiesta och Saab 9000 CD preppas för något som ska hända i nästa nummer.
Läsarnas Klassiker
Mark Willhans kommer över ett riktigt tidsdokument – en Volvo 1800S med extra allt. Dessutom Saab GT 750, Volvo 244, Fiat 500 och Dodge Lancer. Visa oss din bil du med!
Fixa själv Laga värmepaketet!
Många drar sig för att fixa ett läckande värmepaket men det är lättare och roligare än du tror. Vi väcker värmen i Alfan!
Guru Range Rover Barn i Ede
Ron Nelissen brinner för tidiga Range Rovers. Just det har kommit lite i vägen för hans verksamhet. han vill ju egentligen inte sälja någonting...
Renault 120 år Vi provkör arvet!
Vilken bra idé – att fira 120 årsdagen på rull! Vi proväter franska bilar från sex decennier.
På gatan Parkeringsjakt i Täby C
Norra Europas största köpcentrum kräver norra Europas största parkering. Så långt har man inte riktigt nått.
”En av världens mest genomarbetade samlingar av luftkylda folkvagnar”.
Vi snackar livsverk här. Om en gränslös kärlek till tysk folklig finmekanik. En vilja att visa och berätta. Och nu är allt till salu?
– Ja, säger Bengt Holmgren. Alla bilar ska säljas. Bil för bil. Auktionen hålls i höst.
Totalt är det ett 60-tal bilar som går under klubban. Samlingen i Pålsboda innehåller ett exemplar av varje årsmodell av VW Typ 1 mellan 1948 och 1975. Bara det är nästan 30 bilar!
Och det rör sig nästan uteslutande om orörda originalbilar i ett rysligt gott skick. Några har nästan inga mil alls på mätaren. Andra har levt ett liv i perfekt skyddad miljö. Alla bär på sin historia.
– Jag har alltid föredragit orenoverade originalbilar framför renoverade exemplar. I mina ögon borde en fin orörd bil vara värd åtminstone dubbelt så mycket som motsvarande renoverad, säger Bengt.
Men så är det inte alltid och man kan fråga sig varför. Visst kan den här utställningen åtminstone i teorin lätt återskapas med perfekt renoverade bilar. En fråga om pengar mer än något annat.
Men att bygga en samling med orenoverade bilar i det här skicket? Det kan ta flera år att få köpa bara en lågmilare av dess första ägare. En process som kräver viss matchning av personkemi, inte sällan en portion ödmjukhet men framför allt att ett förtroende byggs upp.
Även de mer udda modellerna i Volkswagens program har en plats i samlingen. Den brasilianska sportbilen SP2, den lite större Karmann Ghian, Typ 34, och en VW 411 från 1969 för att nämna några.
Och Bengt visar gärna trimmade och ombyggda exemplar. Här finns både ett mycket tidstypiskt limousinebygge från skiftet 80/90-tal, och en Beach Buggy. Allt ska bort. Vad blir billigast?
– De ombyggda bilarna naturligtvis, kanske den med frontparti i glasfiber från en Ford 40:a? säger Bengt. Eller den som är ombyggd för att likna en Porsche.
Dyrast blir nog bilarna med delad bakruta. Men mycket är ju halvt omöjligt att värdera. VW 1500 Varianten som rullat 300 mil till exempel, vad ska man jämföra med? När såldes en bil som den senast?
En annan bil som kommer att röna mycket intresse är en av de absolut sist byggda VW Typ 1:orna, en 2003:a som först erbjöds det svenska kungahuset men som nu står här.
Missa inte att besöka Pålsboda Volkswagenmuseum i sommar – det är en chans som inte kommer tillbaka.
Läs hela artikeln av Jon Remmers i Klassiker 5/2018 – vi kommer dessutom att följa auktionen noga även framöver. Kanske läge att prenumerera!?
Mer innehåll i Klassiker 5/2018
Ögonblicket Polisen kör Amazon
En övning inför högertrafikomläggningen ser ut att ha urartat – totalstopp! Tack!
Opel GT 1969
Franska färger och mattsvart nos. Ralllyföraren Henri Greder sladdade med stil och struntade i att Kadetten var snabbare.
Hummer H1 Ingenting kan stoppa mig!
Världens billigaste reklamkampanj krävde civil produktion. Det blev knappt 12 000 ex under 15 år. En klassiker i vardande.
VW-museet i Pålsboda Unik auktion!
Efter nästan 25 års samlande har Bengt Holmgren bestämt sig för att hans unika samling ska säljas. Vi gör ett sista besök och går igenom lagret, bil för bil.
Saab Sonett 1969
Kaross i glasfiber och störtbåge som standard. Sonett var främst tänkt för USA.
Ducati 55e En moppe med stil
Behagligt mjuk gång. Inget slabbande med olja i bensinen. Ducati 55e hade precis som moderna bilar en fyrtaktsmotor.
Restoration show Birmingham
Practical Classics stora renoveringsshow fortsätter att växa. I år kom drygt 28 000 för att kolla på pärlor och vrak.
Volvo 345 Van 1982
Silhuetten är bekant men de igenlagda rutorna får oss att haja till. 300-serien i skåputförande fanns aldrig i Sverige.
Auktionen i Kungsängen
Det var låga priser men hög stämning när 23 tidskapslar skulle säljas. En Peugeot för en tia, någon? Här är hela listan på vad bilarna gick för!
Dokument Bengt Peterson
Om man ska bli F1-förare är det inte dumt med en pappa som kostruerar racerbilar. Ronnies far körde även själv!
Köpguide BMW 6-serien
Den är fortfarande inom räckhåll för många, BMW:s smäckra 1970-talscoupé som blommade ut på 80-talet.
Våra Klassiker
Fredrik fixar, Jon joxar. Ford Fiesta och Saab 9000 CD preppas för något som ska hända i nästa nummer.
Läsarnas Klassiker
Mark Willhans kommer över ett riktigt tidsdokument – en Volvo 1800S med extra allt. Dessutom Saab GT 750, Volvo 244, Fiat 500 och Dodge Lancer. Visa oss din bil du med!
Fixa själv Laga värmepaketet!
Många drar sig för att fixa ett läckande värmepaket men det är lättare och roligare än du tror. Vi väcker värmen i Alfan!
Guru Range Rover Barn i Ede
Ron Nelissen brinner för tidiga Range Rovers. Just det har kommit lite i vägen för hans verksamhet. han vill ju egentligen inte sälja någonting...
Renault 120 år Vi provkör arvet!
Vilken bra idé – att fira 120 årsdagen på rull! Vi proväter franska bilar från sex decennier.
På gatan Parkeringsjakt i Täby C
Norra Europas största köpcentrum kräver norra Europas största parkering. Så långt har man inte riktigt nått.
Relaterade bildspel
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.